Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Göteborgs kulturkalas bjuder på 540 hembesök

En av nyheterna på årets Kulturkalas är Kulturpresenten. Den 20 – 22 augusti går att boka en artist som kommer och uppträder hemma eller på någon annan utvald plats i Göteborg. Det finns totalt 540 tillfällen att boka.

Aly Bobo, en av Sveriges bästa breakdansare, är en av artisterna som gör hembesök under kulturkalaset. Bild: Erik Bonnevier UpNorthvision

- Vi kallar det present och tanken är att man ska överraska någon man tycker om med en annorlunda kulturupplevelse. Men det går naturligtvis att boka in ett besök till sig själv, sin familj, grannar eller arbetskamrater, säger Birte Niederhaus konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Göteborgs kulturkalas.

Artisterna bokas på kulturkalasets hemsida där det också går att se vilka tider och områden i Göteborg som är tillgängliga. Men vilken artist som kommer blir en överraskning. Det finns 28 olika och det kan bli musik, akrobatik, sång, dans, trolleri eller något annat. Varje uppträdande är 5–10 minuter långt och görs utomhus. Det krävs inga förberedelser av den som ska ta emot artisten.

En av artisterna är Aly Bardan, mer känd som Aly Bobo, en av Sveriges bästa breakdansare:

- Jag kommer göra en kort föreställning som jag kallar ”Introduktion till breaking”. Tanken är att gå genom de olika kategorierna i breaking och kanske få publiken att testa några enkla moment. Innan jag visar lite mer avancerade, säger Aly.

Under årets upplaga av Göteborgs Kulturkalas 2021 kommer besökarna få uppleva en helt annorlunda och anpassad festival. I år är har festivalen 110 programpunkter under tre dagar utspritt på 70 platser i hela Göteborg inklusive centrum. En del kräver bokning i förväg.

Länkar:

Se mer av Aly Bobo på YouTube.

Ge bort en kulturpresent | Göteborgs Kulturkalas (kulturkalaset.se)

Startsida | Göteborgs Kulturkalas (kulturkalaset.se)

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.