Göteborg & Co ABGöteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Göteborgs Kulturkalas ska bli engångsfritt

För att minska avfallet har Göteborgs Kulturkalas bestämt att evenemanget ska bli fritt från engångsförpackningar. Målet är att kunna ha helt engångsfria evenemang 2021, men redan under årets Kulturkalas kommer antalet engångsförpackningar minskas rejält.

Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och Karin Nielsen processledare på Kretslopp och vatten leder projektet Engångsfritt kulturkalas.

– Avfall är ett av de områden där vi som festival måste bli bättre. Vi har arbetat under många år med att bli bättre på sortering men nu ska vi ta ett stort kliv mot att förebygga avfall. Det är det bästa för miljön och klimatet och minskar både nedskräpning och plast i havet, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Kulturkalaset testar i år tre system: Området Green Corner i Bältesspännarparken blir helt engångsfritt och porslin, glas och bestick diskas i Diskmobilen. Krögaren på plats kommer att ha flergångsglas. Besökare uppmuntras att använda flergångslådor genom att alla matförsäljare ger 10 procent rabatt till de som har med egen matlåda. Mat i engångsmaterial blir alltså dyrare.

– Utöver detta erbjuder kranvatten på alla festivalplatser. Kulturkalaset är Kranmärkt vilket innebär att inget buteljerat vatten får säljas. Vi förbjuder också sugrör, flyers och reklamutdelning. Sist men inter minst har vi även ett antal programpunkter och matförsäljare som fokuserar på att minska Kulturkalasets matsvinn, säger Filip Eklund.

Satsningen görs tillsammans med förvaltningen Kretslopp och vatten med syftet att Göteborgs Kulturkalas ska fungera som ett pilotprojekt där olika metoder testas för att på sikt permanentas och fungera som ett gott exempel för andra evenemang.

– Om Göteborgs största evenemang med över en miljon besökare kan minska användningen av engångsmaterial så kan också hushåll och företag göra det. Göteborgs Stad har ett ansvar att agera föregångare för invånarna. Det är därför vi deltar i att göra det här kommunala evenemanget engångsfritt. Med detta hoppas vi också väcka intresset för att fler entreprenörer inom disk- och pantsystem startas i Göteborg och Sverige. säger Karin Nielsen, processledare på Kretslopp och vatten.

Göteborgs Stad har målet att mängden hushållsavfall per göteborgare ska minska med 30 procent mellan år 2010 och 2030. Cirka en tredjedel av hushållsavfallet utgörs av förpackningar och mängden förpackningar i avfallet växer i takt med att vi ändrar våra vanor och äter och dricker allt mer på språng.

Att gå mot ett engångsfritt evenemang ligger i tiden, nyligen kom nyheten att EU-kommissionen vill förbjuda engångsprodukter i plast som exempelvis tops, bestick, tallrikar, sugrör och plastpinnar för ballonger. Det är också plastprodukter som ofta hamnar i hav och på stränder.

Nästa vecka öppnas Engångsfritts kulturkalas websida på www.goteborg.se/engangsfrittkulturkalas.

2018 genomförs Göteborgs Kulturkalas samtidigt som Europride 2018 i Göteborg den 14-19 augusti, och kommer bland annat att samverka kring både programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

Filip Eklund
Miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas
031- 368 42 78

Karin Nielsen
Processledare avfallsförebyggande Kretslopp och vatten
031- 368 74 68

Charlott Holmåker
Presskommunikatör på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas

Ulrika Naezer
Pressansvarig Kretslopp och vatten

Keep cool and carry a matlåda! Med en kommunikationskampanj för Engångsfritt kulturkalas som innefattar fysiska framtidshubbar och miljöinspiratörer i varje matområde, en websida, aktivitet i sociala medier samt ett antal programpunkter, bland annat ett dagligt diskdisko vid Diskmobilen i Bältesspännarparken, hoppas Göteborg & Co och Kretslopp och vatten nå årets mål att minst 10 000 matportioner ska säljas i flergångslåda. Antalet ska sedan succesivt öka för att nå slutmålet ett Engångsfritt kulturkalas. Foto: Madeleine Martinsson.

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.