Göteborg & Co ABGöteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Göteborgs Kulturkalas ska bli engångsfritt

Dela
För att minska avfallet har Göteborgs Kulturkalas bestämt att evenemanget ska bli fritt från engångsförpackningar. Målet är att kunna ha helt engångsfria evenemang 2021, men redan under årets Kulturkalas kommer antalet engångsförpackningar minskas rejält.
Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och Karin Nielsen processledare på Kretslopp och vatten leder projektet Engångsfritt kulturkalas.
Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och Karin Nielsen processledare på Kretslopp och vatten leder projektet Engångsfritt kulturkalas.

– Avfall är ett av de områden där vi som festival måste bli bättre. Vi har arbetat under många år med att bli bättre på sortering men nu ska vi ta ett stort kliv mot att förebygga avfall. Det är det bästa för miljön och klimatet och minskar både nedskräpning och plast i havet, säger Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Kulturkalaset testar i år tre system: Området Green Corner i Bältesspännarparken blir helt engångsfritt och porslin, glas och bestick diskas i Diskmobilen. Krögaren på plats kommer att ha flergångsglas. Besökare uppmuntras att använda flergångslådor genom att alla matförsäljare ger 10 procent rabatt till de som har med egen matlåda. Mat i engångsmaterial blir alltså dyrare.

– Utöver detta erbjuder kranvatten på alla festivalplatser. Kulturkalaset är Kranmärkt vilket innebär att inget buteljerat vatten får säljas. Vi förbjuder också sugrör, flyers och reklamutdelning. Sist men inter minst har vi även ett antal programpunkter och matförsäljare som fokuserar på att minska Kulturkalasets matsvinn, säger Filip Eklund.

Satsningen görs tillsammans med förvaltningen Kretslopp och vatten med syftet att Göteborgs Kulturkalas ska fungera som ett pilotprojekt där olika metoder testas för att på sikt permanentas och fungera som ett gott exempel för andra evenemang.

– Om Göteborgs största evenemang med över en miljon besökare kan minska användningen av engångsmaterial så kan också hushåll och företag göra det. Göteborgs Stad har ett ansvar att agera föregångare för invånarna. Det är därför vi deltar i att göra det här kommunala evenemanget engångsfritt. Med detta hoppas vi också väcka intresset för att fler entreprenörer inom disk- och pantsystem startas i Göteborg och Sverige. säger Karin Nielsen, processledare på Kretslopp och vatten.

Göteborgs Stad har målet att mängden hushållsavfall per göteborgare ska minska med 30 procent mellan år 2010 och 2030. Cirka en tredjedel av hushållsavfallet utgörs av förpackningar och mängden förpackningar i avfallet växer i takt med att vi ändrar våra vanor och äter och dricker allt mer på språng.

Att gå mot ett engångsfritt evenemang ligger i tiden, nyligen kom nyheten att EU-kommissionen vill förbjuda engångsprodukter i plast som exempelvis tops, bestick, tallrikar, sugrör och plastpinnar för ballonger. Det är också plastprodukter som ofta hamnar i hav och på stränder.

Nästa vecka öppnas Engångsfritts kulturkalas websida på www.goteborg.se/engangsfrittkulturkalas.

2018 genomförs Göteborgs Kulturkalas samtidigt som Europride 2018 i Göteborg den 14-19 augusti, och kommer bland annat att samverka kring både programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

Kontakter

Filip Eklund
Miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas
031- 368 42 78


Karin Nielsen
Processledare avfallsförebyggande Kretslopp och vatten
031- 368 74 68


Charlott Holmåker
Presskommunikatör på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas
072 - 856 65 11


Ulrika Naezer
Pressansvarig Kretslopp och vatten
031-368 27 80

Bilder

Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och Karin Nielsen processledare på Kretslopp och vatten leder projektet Engångsfritt kulturkalas.
Filip Eklund, miljöansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas och Karin Nielsen processledare på Kretslopp och vatten leder projektet Engångsfritt kulturkalas.
Ladda ned bild
Keep cool and carry a matlåda! Med en kommunikationskampanj för Engångsfritt kulturkalas som innefattar fysiska framtidshubbar och miljöinspiratörer i varje matområde, en websida, aktivitet i sociala medier samt ett antal programpunkter, bland annat ett dagligt diskdisko vid Diskmobilen i Bältesspännarparken, hoppas Göteborg & Co och Kretslopp och vatten nå årets mål att minst 10 000 matportioner ska säljas i flergångslåda. Antalet ska sedan succesivt öka för att nå slutmålet ett Engångsfritt kulturkalas. Foto: Madeleine Martinsson.
Keep cool and carry a matlåda! Med en kommunikationskampanj för Engångsfritt kulturkalas som innefattar fysiska framtidshubbar och miljöinspiratörer i varje matområde, en websida, aktivitet i sociala medier samt ett antal programpunkter, bland annat ett dagligt diskdisko vid Diskmobilen i Bältesspännarparken, hoppas Göteborg & Co och Kretslopp och vatten nå årets mål att minst 10 000 matportioner ska säljas i flergångslåda. Antalet ska sedan succesivt öka för att nå slutmålet ett Engångsfritt kulturkalas. Foto: Madeleine Martinsson.
Ladda ned bild
Keep cool and carry a matlåda! Med en kommunikationskampanj för Engångsfritt kulturkalas som innefattar fysiska framtidshubbar och miljöinspiratörer i varje matområde, en websida, aktivitet i sociala medier samt ett antal programpunkter, bland annat ett dagligt diskdisko vid Diskmobilen i Bältesspännarparken, hoppas Göteborg & Co och Kretslopp och vatten nå årets mål att minst 10 000 matportioner ska säljas i flergångslåda. Antalet ska sedan succesivt öka för att nå slutmålet ett Engångsfritt kulturkalas. Foto: Madeleine Martinsson.
Keep cool and carry a matlåda! Med en kommunikationskampanj för Engångsfritt kulturkalas som innefattar fysiska framtidshubbar och miljöinspiratörer i varje matområde, en websida, aktivitet i sociala medier samt ett antal programpunkter, bland annat ett dagligt diskdisko vid Diskmobilen i Bältesspännarparken, hoppas Göteborg & Co och Kretslopp och vatten nå årets mål att minst 10 000 matportioner ska säljas i flergångslåda. Antalet ska sedan succesivt öka för att nå slutmålet ett Engångsfritt kulturkalas. Foto: Madeleine Martinsson.
Ladda ned bild

Om

Göteborg & Co AB
Göteborg & Co AB
Box 29
401 20 Göteborg

+46 (0)31-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye