Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Göteborgs offentliga måltider bjuder på 100 000 jubileumsbakelser när staden firar 400 år

På Göteborgs 400-årsdag den 4 juni kommer 100 000 jubileumsbakelser att serveras på vård och omsorgsboenden, gymnasieskolor och grundskolor, runt om i staden. I förskolor får barnen jubileumsefterrätt dagen till ära, eleverna på Hisingen serveras också varsin halvspecial och boende inom vård och omsorgsboenden jubileumsmeny.
Bakelser och jubileumsmeny. Foto: Annelie Olsson, köksmästare i Kärra och Felicia på Förstamajgatans förskola.

Just nu förbereder storköken i Göteborg 100 000 jubileumsbakelser som ska bakas till den 4 juni. Bakelserna kommer att serveras i olika varianter av originalversionen som Yrgo har tagit fram. Förberedelserna är i full gång, det krävs mycket planering för att kunna servera tusentals bakelser på samma dag runt om i staden.

Vi på grundskola har planerat sedan mars, vi har hjälpt varandra i förvaltningarna med idéer och förslag på vad man kan göra denna dag. Vi har lite olika gäster i våra verksamheter som vi fått anpassa. Men det har blivit en rejält boozt när vi samverkar på detta sätt. Det skapar stor delaktighet för alla som arbetar i den offentliga sektion och att vi visar vilken kraft vi har när vi arbetar över gränser. Det har varit ett roligt projekt att få ta hand om, säger Jessica Bäckström, enhetschef måltid grundskoleförvaltningen.

Engagemanget i de kommunala köken är stort. Förutom bakelserna kommer alla grundskolor servera något göteborgskt till lunch, på Hisingen kommer grundskoleeleverna serveras en riktig göteborgsk klassiker: en halvspecial. Inte helt ologiskt eftersom det var just på Hisingen som en halv special blev till på 1940-talet. De som bor på vård och omsorgsboende runt om i staden kommer också få en speciell jubileumsmeny med dillbakad torsk serverad på spenatbädd med kryddkrassesås, rökt makrillscrème och potatisterrin, samt Göteborgsbakelsen till dessert.

Detta är ett väldigt fint initiativ. Hoppas att fler verksamheter inspireras och skapar sitt eget firande med utsmyckning, menyer och musik, och förstås tittar på direktsändningen den 4 juni, säger Therese Brusberg, chef Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborg & Co.

Vill du baka din egen jubileumsbakelse hittar du receptet här. Vill du istället köpa hem en färdig bakelse kan du göra det från många bagerier i stan, bland andra Dahls och Steinbrenner.

Fira Göteborg den 4 juni där du är genom att följa vår direktsändning med start klockan 15.00 via goteborg2021.com. Och använd det digitala Jubileumspaketet med tips på hur du kan fira hemma.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.