Göteborgs Stad och näringslivet samarbetar för att minska regionens koldioxidutsläpp

Göteborgs Stad har högt ställda klimatmål men staden kan inte uppnå målen på egen hand utan hjälp från näringslivet. Gothenburg Climate Partnership är ett långsiktigt samarbete mellan näringslivet i Göteborgsregionen, akademi, organisationer och Göteborgs Stad. Nu lanseras samarbetet brett.

Foto: Bengt Kjellin, Business Region Göteborg

Göteborg står inför stora utmaningar på klimatområdet. Vi befinner oss mitt i ett historiskt utvecklingssprång och vi blir allt fler invånare i Göteborgsregionen. Detta ställer stora krav på smarta och innovativa lösningar för att hålla nere regionens koldioxidutsläpp.

Samverkan och samarbete är lite av Göteborgsregionens ledord och förklarar delvis den starka utveckling vi ser i regionen. I samma anda ska vi minska regionens klimatavtryck.

Det är här Gothenburg Climate Partnership (GCP) kommer in i bilden.

Gothenburg Climate Partnership är ett långsiktigt samarbete som vänder sig till företag som vill sänka sina koldioxidutsläpp – och som dessutom insett att den egna affären blir starkare med en starkare hållbarhetsprofil.

GCP samlar företag som står inför specifika koldioxidutmaningar och löser dessa i konkreta, avgränsade projekt med mätbar och positiv klimatpåverkan. Tack vare den starka miljökompetens som finns hos inblandade aktörer inom näringsliv, akademi, organisationer och Göteborgs Stad får företagen som deltar i GCP möjlighet att verkligen göra skillnad för miljön.

– Alla projekt som minskar koldioxidavtrycket kan vara aktuella för GCP, men vi lägger särskilt fokus på projekt där man kommer längre tillsammans med Göteborgs Stads bolag och förvaltningar än man hade gjort på egen hand, säger Maria Hellström på Business Region Göteborg och verksamhetsansvarig för Gothenburg Climate Partnership.

Maria Hellström, som tidigare bland annat ansvarat för TetraPaks globala miljömål, leder GCP tillsammans med kollegan Anastazia Kronberg, även hon med gedigen bakgrund inom hållbarhets- och klimatfrågor hos bland andra KF-koncernen.

– Genom att vi arbetar tillsammans i handfasta projekt – både näringsliv och stad – är jag övertygad om att vi tillsammans kan bidra till klimatnyttan i större utsträckning, säger Anastazia Kronberg.

GCP accelererar nu samarbetet och går in i en ny fas där man ska identifiera utmaningar hos fler företag och föra samman dem i projekt.

Johanna Stål, Kommunikationsansvarig Kluster och Innovation, Business Region Göteborg
johanna.stal@businessregion.se, tel: 031-367 61 23

Bengt Kjellin, Presschef, Business Region Göteborg
bengt.kjellin@businessregion.se, tel: 031-367 61 64

Foto: Bengt Kjellin, Business Region Göteborg

Regeringsuppdrag ger Göteborgsregionen fler besök av internationella beslutsfattare9.1.2019 14:45Pressmeddelande

Energimyndigheten ger Svenska Miljöinstitutet IVL i uppdrag att driva regeringsuppdraget Smart City Sweden. Genom en utökad satsning på demonstrationsplattformen Smart City Sweden gemensamt med andra regioner och aktörer, kommer goda exempel från hela landet att visas upp i syfte att öka spridningen av svenska smarta lösningar för hållbara städer. Business Region Göteborg kommer att ansvara för besöksverksamheten i Göteborgsregionen.

Investeringar i forskning och utveckling når nya rekordnivåer i Västra Götaland23.11.2018 11:10Pressmeddelande

Västra Götaland stod för drygt 90 procent av näringslivets ökning av forsknings- och utvecklingsinvesteringar i Sverige 2017. Totalt satsades en tredjedel av de privata FoU-investeringarna i Västra Götaland. Det visar ny statistik från SCB. – Siffrorna är ett tydligt kvitto på att näringslivet känner tillit till att investera här, säger Maria Strömberg, avdelningschef kluster och innovation på Business Region Göteborg.