Göteborgs Stads nyckel till Qatar Airways

Business Region Göteborg har delat ut Göteborgs Stads nyckel för Årets mest intressanta internationella etablering till Qatar Airways. Flygbolaget får nyckeln för den nya direktlinjen mellan Göteborg och Qatars huvudstad Doha.

– Göteborg-Doha är en eftertraktad linje och resultatet av ett långsiktigt arbete från många aktörer i regionen som tillsammans arbetar med att utveckla tillgängligheten till Göteborg, säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg, som under onsdagen den 12 december överlämnade nyckeln till Qatar Airways i samband med att flygbolaget för första gången landade på Göteborg Landvetter Airport.

Göteborgs Stads nyckel har tidigare tilldelats företag som Volvo Cars, CEVT, HCL och L&T. Skälen till att ge en internationell etablering nyckeln kan variera – det kan handla om att etableringen har stor inverkan på den lokala arbetsmarknaden eller att den fyller en viktig funktion i en viss värdekedja.

Direktlinjen till Doha bedöms vara till stor nytta för det västsvenska näringslivet som nu får kraftigt förbättrad tillgänglighet till två snabbväxande regioner, Asien och Afrika. Med Doha som flygplatsnav kommer västsvenska affärsresenärer smidigt kunna resa vidare till flygbolagets 150 destinationer i dessa regioner. Den nya direktlinjen innebär också stor fraktpotential för de västsvenska exportföretagen.

– Den nya direktlinjen till Doha förbättrar handelsmöjligheterna väsentligt och leder sannolikt till ytterligare export och etableringar i Göteborgsregionen i och med att mötesplatserna kommer närmare varandra. Personliga möten är fortfarande extremt viktigt för affärer, säger Henrik Einarsson.

Den västsvenska exporten till Asien och Afrika uppgår till cirka 47 miljarder kronor, en ökning med 60 procent sedan 2010. De bägge regionerna är därmed Göteborgsregionens snabbast växande exportmarknad och står i dag för nästan 20 procent av den totala exporten. Den enskilt största marknaden är Kina som växt med hela 156 procent sedan 2010.

Under 2018 har nio nya internationella direktlinjer öppnats från Göteborg och Landvetter flygplats.

– Med Göteborgsregionens perifera läge i Europa är det viktigt att stärka regionens internationella position och tillgänglighet via flyg, tåg och båt. Det är i det ljuset man ska se hur betydelsefull Qatar Airways etablering är för regionen, säger Henrik Einarsson.

Göteborgs Stads nyckel är en symbolisk gåva som årligen delas ut av Business Region Göteborg och består i en guldavgjutning av den nyckel man hittade 1965 i samband med arkeologiska utgrävningar av Nya Lödöse i nuvarande Gamlestaden.

Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg, 031-367 61 27, henrik.einarsson@businessregion.se
Presschef: Bengt Kjellin på Business Region Göteborg, 031-367 61 264, bengt.kjellin@businessregion.se

Pressinbjudan: Hur står sig Göteborgsregionens företag inom AR/VR?15.2.2019 10:47:25 CETPressmeddelande

Business Region Göteborg har tillsammans med Visual Arena har gjort en kartläggning av företagen som arbetar inom augmented reality och virtual reality i Göteborgsregionen. Rapportstudien visar att vi har ett kluster av över 100 företag som är verksamma inom AR/VR och drivande industrier är Life Science, Automotive & Engineering. I studien beskrivs ekosystemet och de senaste trenderna inom detta område.

Regeringsuppdrag ger Göteborgsregionen fler besök av internationella beslutsfattare9.1.2019 14:45:29 CETPressmeddelande

Energimyndigheten ger Svenska Miljöinstitutet IVL i uppdrag att driva regeringsuppdraget Smart City Sweden. Genom en utökad satsning på demonstrationsplattformen Smart City Sweden gemensamt med andra regioner och aktörer, kommer goda exempel från hela landet att visas upp i syfte att öka spridningen av svenska smarta lösningar för hållbara städer. Business Region Göteborg kommer att ansvara för besöksverksamheten i Göteborgsregionen.