Göteborgs turistbyrå öppnar för besökare

På tisdag 20 april öppnar turistbyrån vid Kungsportsplatsen på nytt. Då kan göteborgare och gäster åter igen få personliga tips på upplevelser i destinationen Göteborg. Samtidigt öppnar flera av stadens museum för besök.

Med start 20 april välkomnar Marina Lindbom och hennes kollegor besökare till Göteborgs turistbyrå igen. Foto: Christina Bonnevier

Sedan strax innan jul har turistbyrån bara kunnat ge service via telefon, mejl och chatt. Men nu blir det möjligt att besöka butiken på Kungsportsplatsen i Göteborg fysiskt.

- Det känns skönt att kunna välkomna alla göteborgare och besökare inför sommaren igen. Vi följer samma restriktioner som gäller för butiker med begränsat antal personer samtidigt och ordentliga avstånd, säger Annelie Karlsson som är ansvarig för besöksservice på Göteborg & Co.

Den som besöker turistbyrån kan bland annat hämta en helt ny cykelkarta över Göteborg med samtliga cykelbanor, Styr & Ställ-hållplatser och cykelpump-stationer utmärkta. Kartan innehåller också praktisk information och förslag på trevliga cykelturer.

Givetvis går det fortfarande att få service via mejl på turistinfo@goteborg.com eller telefon 031-3684200. Hemsidan Officiell besöksguide Göteborg – goteborg.com är helt omgjord och där kan man också chatta med turistbyrån.

Fönsterpoesi sprider sig över hela staden18.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Jila Mossaed, Olivia Bergdahl, Sara Garib och Oskar Hanska är några av de 29 poeter som framträder när succén Fönsterpoesi återvänder i slutet av maj. På Göteborgs födelsedag, den 4 juni, sprider sig poesin från Lagerhuset och ut över hela staden då 21 bibliotek och kulturhus deltar. Arrangemanget är ett lekfullt sätt att förankra och sprida information om stadens ansökan om att bli en av Unescos litteraturstäder.

Lotta Schelin uppmanar unga fotbollstjejer att våga drömma stort – join a Team!10.5.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I veckan avgörs årets största damfotbollsmatch i Europa på Gamla Ullevi i Göteborg. Några av världens främsta fotbollsspelare kommer då att göra upp i finalen av UEFA Women´s Champions League som går av stapeln 16 maj. Inför och i samband med den här stormatchen frontar världsstjärnan Lotta Schelin en digital kampanj där hon uppmanar unga tjejer att våga drömma stort, anmäla sig och ta chansen att börja spela fotboll.

Göteborg firar 400-årsdagen den 4 juni med unik direktsändning4.5.2021 11:47:24 CEST | Pressmeddelande

Den 4 juni är det dags, Göteborg fyller 400 år! Födelsedagen kommer att firas med en direktsändning under eftermiddagen. Vi får följa med komikerna Ina Lundström och Niklas Andersson när de tar oss runt i stan i en spårvagn med flera göteborgsgäster, bland andra Miriam Bryant. Och den högtidliga ceremonin leds av Tomas von Brömssen och H.K.H. Kronprinsessan Victoria håller tal till staden. Oavsett var du befinner dig, kan du fira och följa festligheterna i sändningen!