Göteborgsbutiker satsar på digital shopping och gratis hemkörning samma dag

Har du funderat på hur du ska köpa julklappar från din lokala favorit efter de nya restriktionerna kom? Nu har butiker i Göteborg tagit fram coronasäkra lösningar med bland annat digital shopping och hemleverans.

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.

Samtidigt som restriktionerna skärps och vi uppmuntras att hålla oss hemma i största möjliga mån, närmar sig tiden då vi kanske handlar som mest. För den som har funderat på hur årets klappar ska inhandlas från lokala favoritbutiken på ett coronasäkert sätt finns nu svaret.

Tillsammans har flera butiker i Göteborg gått ihop och erbjuder gratis och snabb hemleverans. Om beställningen görs senast klockan 13 sker leveransen redan samma dag mellan klockan 17 och 21.

I år är förutsättningarna för julhandeln helt annorlunda. Med gratis hemleveranser hoppas vi kunna stärka den lokala handeln under årets viktigaste försäljningsperiod, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden.

En annan aktör som varit igång sedan i maj med sin satsning är Nordstan. Också där går det att beställa på hemsidan för att sedan få varorna gratis hemlevererade till dörren samma dag. Något som många kunder har varit väldigt nöjda med.

Vi har fått väldigt fin respons. Kunderna är jätteglada över att den här lösningen finns, vi löser deras problem och de kan fortsätta att handla från de butiker de är vana vid. Det är enkelt för kunden. Vi ser att det finns ett behov av att handla annorlunda nu och nu när julen närmar sig ser vi att det är mer gåvor än saker till egna hemmet som köps, säger Ulrika Carlsson, vd Nordstan.

Även Avenyföreningen satsar på hemkörning och kan genom ett samarbete med Foodora erbjuda hemleveranser från butiker och salonger inom 30 minuter.

I Avenyområdet ville vi hitta ett långsiktigt alternativ med hemkörning från butiker och salonger. Då växte samarbetet med Foodora fram som en bra lösning, säger Jessika Wassberg, vd Avenyföreningen.

Slottider, nätbutiker och videosamtal

Det finns många andra exempel på coronasäkra shoppinglösningar just nu. Allt från livesändningar på Instagram, videosamtal och bokning av slottider. I flera av Hagas butiker kan du hämta dina varor utanför butiken och betala med swish. Det går även att boka privat tid i butiker. Som vanligt finns det också take away från restauranger och kaféer, och de flesta butiker har också nätbutiker.

Bra utbud av shopping

Göteborg har mycket att erbjuda vad gäller shopping. Den färska undersökningen ”Resa i Sverige” som destinationsnätverket Swedish Network of Destination Management Organisation, SNDMO, står bakom visar att besökarna tycker att Göteborg har ett bättre utbud av shopping än snittet för samtliga 38 medverkande destinationer. 56,4 procent instämmer fullständigt i att Göteborg har ett bra utbud av shopping, motsvarande siffra för samtliga destinationer landar på 34 procent.

För ditt Göteborg - Var med och stötta dina lokala favoriter. Läs mer här!

Innerstadens hemsida

Nordstans hemsida

Avenyföreningens hemsida

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA.

Tel:+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

Foto: Frida Winter/Göteborg & Co.