Göteborgsinspelade Comedy Queen av Sanna Lenken uttagen till filmfestivalen i Berlin

Göteborgsinspelade långfilmen Comedy Queen av Sanna Lenken har tagits ut i tävlan vid filmfestivalen i Berlin, som invigs den 10 februari. Filmen deltar i sektionen Generation Kplus. Filmen är baserad på Jenny Jägerfelds prisade roman med samma namn och för manus står Linn Gottfridsson. I huvudrollerna ser vi Sigrid Johnson, Oscar Töringe och Ellen Taure. Filmen är producerad av FLX, Rebecka Lafrenz och Anna Anthony, i samproduktion med Film i Väst, SVT och SF Studios, som också hanterar distributionen i Norden. Göteborgsbolaget CAN Film står för delar av postproduktionen.

Sanna Lenken, Sigrid Johnson, Oscar Töringe och Ellen Taure. Bild Johan Paulin

Comedy Queen handlar om Sasha, som precis ska fylla 13 år och drömmer om att bli ståuppkomiker. Hon vill få alla att skratta, särskilt pappa som gråter i duschen när han tror att ingen hör. Hemma påminner allt om mamma som inte längre lever och bakom ögonen bränner de livsfarliga tårarna. Men Sasha vägrar gråta. I hemlighet skriver hon en lista på allt hon måste göra för att överleva sorgen: raka av sig håret, sluta läsa böcker, tacka nej till världens gulligaste hundvalp och framförallt, bli en – Comedy Queen.

Filmen regisseras av Sanna Lenken, vars senaste regiverk Tunna blå linjen tidigare gjort succé på SVT. Hon har tidigare gjort guldbaggenominerade kortfilmerna Äta lunch (2014) och Nattbarn (2018) och långfilmsdebuterade med Min lilla syster (2015), för vilken hon Guldbaggenominerades för Bästa regi och Bästa manuskript, belönades med Kristallbjörnen vid filmfestivalen i Berlin och med Göteborgs Stora Filmpris. Äta lunch och Min lilla syster samproducerades med Film i Väst.

Sanna Lenken, Sigrid Johnson, Oscar Töringe och Ellen Taure. Bild Johan Paulin

Elva nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner8.11.2022 10:15:38 CET | Pressmeddelande

10 december delas European Film Awards ut i Reykjavik, Island. Det är en gala som motsvarar en sorts Europamästerskap för film och som har vuxit i betydelse under de senaste åren. Film i Västs samproduktioner har fått elva nomineringar. Både Ruben Östlunds Trollhätteinspelade Triangle of Sadness och Ali Abbasis Holy Spider har nominerats till Bästa europeiska film, regi, manus.

Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland23.8.2022 10:02:07 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.