Göteborgsregionen går fortsatt starkt trots internationella orosmoln

Göteborgsregionen fortsätter att gå bra trots internationella orosmoln. Personbilsexporten växer starkt, företagens lönesumma ökar klart mer än genomsnittet för riket, jobbtillväxten ser urstark ut och arbetslösheten är alltjämt lägst bland storstadsregionerna i Sverige. Det framgår av Business Region Göteborgs första konjunkturrapport för året.

Business Region Göteborg, som sammanställt rapporten, har tidigare konstaterat att konjunkturen planar ut i regionen men uppenbarligen dröjer effekten.

– Konjunkturen i världen har saktat ner fast det märks inte fullt ut här än så länge. Exporten går spikrakt uppåt, företagens lönesumma ökar vilket betyder att sysselsättningen har ökat och den växer betydligt bättre än riket i övrigt. Den har inte varit så här stark sedan 2012, säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg.

Den svenska exporten av personbilar ökade med 29 procent för helåret 2018 jämfört med 2017. Framför allt ökar exporten till Kina – nära 122 procent. Även lönesummetillväxten fortsatte att öka vilket innebär att köpkraften i regionen växt ytterligare.

Tror inte på lågkonjunktur

Sveriges BNP ökade med 1,2 procent under det fjärde kvartalet 2018 jämfört med tredje kvartalet samma år. Störst bidrag till uppgången mellan kvartalen hade exporten. För helåret 2018 ligger BNP-tillväxten i linje med den genomsnittliga tillväxten för 2000-talet vilket motsvarar 2,3 procent.

– Alla prognoser pekar på att tillväxten kommer dämpas framöver. Frågan är dock om det kommer dämpas så mycket att det innebär lågkonjunktur. Jag tror inte det, säger Peter Warda, analytiker på Business Region Göteborg.

Att den utplanade effekten inte slår igenom kan bero på att företagen hittat en marknadspenetrering som balanserat upp handeln tror Peter Warda. Trots att exempelvis bilexporten gått ner i USA med 30 procent på årsbasis ökar den totala handeln, framför allt genom ökad export till Kina, Finland och Norge.

– Vi vet inte men det kan vara så att företagen är mer medvetna i dag. Är man ett globalt företag har man mycket tillgång till information, man har analytiker och marknadskunniga agenter som studerar marknader och som kanske kan flagga tidigare när konjunkturer viker. Det gör att företagen kan ställa om, både vad gäller marknadsföring och marknadsval för att dämpa effekten.

Internationella faktorer

Samtidigt pekar Peter Warda och Henrik Einarsson på en rad internationella faktorer som kan skapa oreda för näringslivet: ökad protektionism med biltullar och ståltullar, Brexit och Kinas ekonomiska läge. Enligt en rapport från World Trade Institute i Bern kan 3 500-4 000 jobb i Sverige försvinna om biltullar införs av USA. Närmare hälften av jobben inom den svenska bilindustrin finns koncentrerade i Göteborgsregionen med omnejd.

Av konjunkturrapporten framgår också att bostadspriserna verkar ha stabiliserats på senare tid. Däremot syns tydliga signaler på att försäljningen av bostadsrätter går fortsatt trögt.

– En följd av att försäljningen går trögare är att man nu verkar dra ner på produktionen av bostadsrätter något. Vilket i sin tur kan bidra till att prisbilden stabiliseras. Men behovet av bostäder är fortsatt stort i regionen, säger Peter Warda.

Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg, 031-367 61 27, henrik.einarsson@businessregion.se
Bengt Kjellin, presschef på Business Region Göteborg, 031-367 61 64, bengt.kjellin@businessregion.se

Nu växlar Göteborg upp takten mot utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser11.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Efter en välbesökt marknadsdialog med branschen jobbar nu Göteborgs Stad vidare mot tuffare upphandlingskrav för att påskynda omställningen.

Pressinbjudan 10/3: Ett växande Göteborg satsar på utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser6.3.2020 11:40:52 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Därför kraftsamlar Göteborg för att påskynda omställningen till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser. Tisdagen den 10 mars samlas ett 90-tal aktörer från branschen och Göteborgs Stad för en marknadsdialog för att ta fram upphandlingskrav som styr utvecklingen åt rätt håll. Media hälsas varmt välkomna.