Gotland – en historisk handelsplats som står inför utmaningar
Omsättningen i detaljhandeln har ökat med 30 procent sedan 2010 och till skillnad från många andra platser i Sverige ökade försäljningen även under pandemin. Allt fler valde att semestra på ön, samtidigt som de som normalt tillbringar helger och somrar på Gotland valde att bo och arbeta från ön.
Dagens 61 000 invånare förväntas bli fler, något som innebär ett ökat behov av handel, vilket skapar såväl möjligheter som utmaningar för Gotland med världsarvet Hansestaden Visby.
- Vi är införstådda med att det i Gotlands fall krävs en noga avvägning mellan utveckling och bevarande av kulturmiljöer. Man ska ha full respekt för kulturarvet, men det får samtidigt inte hämma möjligheten till tillväxt, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Under Almedalsveckan tidigare i juli träffade Svensk Handel representanter från Region Gotland samt medlemsföretag för att diskutera hur handeln på ön kan utvecklas. Mötet var fruktbart och vidare diskussioner kommer att föras under hösten.
- För att Gotlands handelsplatser ska svara mot dagens både fysiska och digitala handel krävs bra förutsättningar för kontakter och beslut och ett nära samarbete med handeln och övrigt näringsliv, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder


Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer26.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vårens ankomst, i kombination med lägre energikostnader och indikationer på att inflationstoppen är nådd, gör att handlarna ser något mer positivt på kommande tre månader. Men ökningen sker från låga nivåer och läget är fortsatt svårt för många svenska handelsföretag. Det visar Handelsbarometern för maj månad.
1,25 miljarder förväntas spenderas inför Mors dag24.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över 100 år har Mors dag firats, och mamma glöms inte bort i år heller. Totalt väntas dagen omsätta 1,25 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med förra året, då skattningen låg på 1,4 miljarder.
E-handeln minskade med 2 procent i april22.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 2 procent jämfört med samma månad föregående år och med 5 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Försiktiga vårvindar i modehandeln?11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sol och plusgrader i hela landet innebär att många uppdaterar sin vårgarderob. Det återspeglas i månadens Stilindex, där både kläd- och skohandeln uppvisar en liten ökning i försäljningen. Ett välkommet skifte, givet det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot branschen.
Handlare prisades på Nalen – här är alla vinnare i Retail Awards 20239.5.2023 07:28:50 CEST | Pressmeddelande
Några av handelns bästa aktörer skulle koras i nio olika priskategorier när handelns stora gala Retail Awards för sextonde året avgjordes under gårdagskvällen. Lova Lindgren blev Årets butikssäljare, Djerf Avenue vann kategorin Årets digitala satsning, Chimi tog hem Årets internationella expansion och These Go To 11 korades till Årets butik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum