Gotlands Bryggeri

Gotlands Bryggeri lanserar två exklusiva specialöl

Måndagen den 3 oktober släpper Gotlands Bryggeri två prisbelönta dessertöl på systembolaget – Barley wine och Ek-porter. Både kommer på 33cl glasflaska, priset är 59 respektive 49kr. Artikelnummer är 38196 (Barley wine) och 37185 (Ek-porter).
Ek-porter passar utmärkt till affogato, chokladfondant, brownie eller tiramisu. Avnjut Barley wine med crème brûlée, eller till en bit blåmögelost alternativt stilton. Foto: Emma von Hofsten

Det är två eleganta specialöl, där omsorgsfullt utvalda råvaror och en grundlig process står i centrum. Barley wine och Ek-porter är småskaligt framställda årgångsöl. Smakrika öl som görs i ett fåtal bryggningar och där en viss variation naturligt förekommer från brygd till brygd. Därför får varje tappning en egen karaktär.

– Ölen är lagringsbara. Det betyder att smakerna mognar över tid. En längre lagring ger rundare öl och gör att de liknar dessertvin. I och med det öppnas en värld upp för nya spännande smakupplevelser. Därför har vi satt bäst före-datumet till fem år, säger Lina Strand, produktchef på Gotlands Bryggeri.

Barley wine, tidigare Valkyrians Välkomst, är en bärnstensfärgad barley wine på 10 procent. Ett öl med en fyllig sötma, diskreta inslag av tanniner och en vinös arom som påminner om sött dessertvin och torkad frukt. Efter tre månader på franska ekfat får ölen en nyanserad, unik karaktär. Barleywine passar bra till efterrätter som crème brûlée, eller till en bit blåmögelost alternativt stilton.

– Vi har lagt mycket tid och fokus på detaljerna i dessa två öl. Denna gång använder vi Pineau des Charentes-fat till fatlagringen av Barley Wine, säger Robin Rundqvist, produktutvecklare på bryggeriet.

Det andra ölet är Ek-porter, förr Oaked Porter, en robust porter på 8,5 procent. Det hårda gotländska vattnet passar perfekt för att brygga detta mörka öl. Den rostade maltkaraktären ger inslag av kaffe och kakao. Under lagringen tillsätts franska ekchips som ger ölen mjuka vaniljtoner. En lång och fyllig eftersmak samsas med en balanserad beska. Passar utmärkt till affogato, chokladfondant, brownie eller tiramisu.

Barley wine
Artikelnummer: 1132011
Pris: 59kr
Format: 33cl glasflaska
Alkoholhalt: 10%
Släpps: 3 oktober 2022

Ek-porter
Artikelnummer: 1131911
Pris: 49kr
Format: 33cl glasflaska
Alkoholhalt: 8,5%
Släpps: 3 oktober 2022

För mer information och produktprover kontakta Tobias Göth på tobias.goth@gotlandsbryggeri.se.

Bilder

Ladda ned bild
Barley wine, en öl med en fyllig sötma och en vinös arom som påminner om sött dessertvin och torkad frukt. Foto: Emma von Hofsten
Ladda ned bild
Ek-porter, en robust mörk öl med rostad maltkaraktär som ger inslag av kaffe och kakao. Ek-chips ger mjuka vaniljtoner. En fyllig eftersmak samsas med en balanserad beska. Foto: Emma von Hofsten

Om

Insprängt i det gotländska kulturarvet, innanför Visbys medeltida ringmur, ligger Gotlands Bryggeri. Två koppar­­­pannor, tre bryggmästare och tonvis av idéer har sedan starten 1995 producerat några av de mest älskade ölerna i Sverige.

Följ Gotlands Bryggeri

Senaste pressmeddelandena från Gotlands Bryggeri