”Granska kommunikatörernas utbildningar”

Kommunikations- och medieutbildningar har för dålig koppling till arbetsmarknaden visar en ny rapport från Akavia. "Universitetskanslersämbetet behöver genomföra en uppdaterad utvärdering av medie-och kommunikationsvetenskapliga utbildningar", säger Ida Inga, professionsanalytiker på Akavia.

Ida Inga, professionsanalytiker med inriktning kommunikatörer, på Akavia

Tidigare i år genomförde fackförbundet Akavia en arbetsmarknadsundersökning bland kommunikatörer som tagit examen 2019-2020. Resultaten pekade på en generellt god arbetsmarknad. Samtidigt svarade 13 procent att de inte fått ett arbete med relevans för utbildningen.

En fördjupad granskning som redovisas i en ny rapport som förbundet gjort pekar på ett missnöje bland kommunikatörer som tagit examen när det gäller utbildningens anpassning till arbetsmarknadens krav. På frågan om utbildningen är anpassad till arbetsmarknadens krav svarar 47 procent Stämmer inte särskilt eller stämmer inte alls.

–  Även om kommunikatörer är den grupp bland våra medlemmar där flest svarar att de haft praktik inom ramen för sin utbildning är det fortfarande drygt var tredje som uppger att de inte haft praktik. Här borde lärosätena kunna göra mer. Särskilt som vi ser att många svarar att praktiken har betydelse för att komma in på arbetsmarknadensäger Ida Inga, professionsanalytiker med inriktning kommunikatörer, på Akavia.

Brister i kommunikatörernas utbildning har framkommit vid tidigare statliga utvärderingar. Redan 2012 pekade dåvarande Högskoleverkets (i dag Universitetsskanslerämbetet) granskning på svagheter gällande kvaliteten, framför allt på området användbarhet på arbetsmarknaden.

– Granskningen ligger nio år tillbaka. Nu är det hög tid att Universitetsskanslerämbetet gör en uppdaterad utvärdering av medie-och kommunikationsvetenskapliga utbildningar.

Ladda ned rapporten nedan.

Ida Inga, professionsanalytiker med inriktning kommunikatörer, på Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.