Granskningsrapport om statlig administration välkomnas
– Statens servicecenter välkomnar Riksrevisionens granskning som visar på vikten av centralisering och samordning inom den statliga administrationen för konkreta resultat, säger Statens servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson.
I Riksrevisionens rapport ”Administrationen i statliga myndigheter – en verksamhet i förändring” granskas regeringens åtgärder för att säkerställa en bra balans mellan administration och kärnverksamhet i staten.
Rapporten innehåller slutsatser och rekommendationer som är ställda till regeringen. Riksrevisionen rekommenderar regeringen att bland annat utvärdera hur införandet av Statens servicecenter har påverkat de administrativa kostnaderna inom staten och ta ställning till hur reformen bör drivas vidare.
Statens servicecenter har sedan starten 2012 visat på tydliga effektiviseringar.
I takt med att myndigheten successivt har vuxit har kostnadseffektiviteten för lönehantering och leverantörsfakturor ökat. Det kontinuerliga arbete som sker inom myndigheten för att hålla tillbaka kostnadsutvecklingen för tjänsterna har inneburit att myndigheten inte behövt höja avgifterna för våra lönetjänster sedan 2017. Dessutom kunde avgifterna för lönerelaterade tjänster sänkas från halvårsskiftet 2020.
Statens servicecenter arbetar kontinuerligt för att utveckla och effektivisera myndighetens tjänster. Förra året infördes en standardiserad grundtjänst inom lön, redovisning och e-handel. Förutom kostnadsbesparingar ger standardisering betydligt större möjligheter att skapa automatiserade rutiner och därmed utrymme för snabbare utveckling. Anslutningen av fler myndigheter till den standardiserade grundtjänsten har medfört 23 miljoner kronor i sänkta kostnader.
För att utveckla och förbättra tjänsterna är samarbetet med våra kundmyndigheter viktigt. Under 2020 startades fem referensgrupper med kundmyndigheter i olika segment. Syftet
är att öka andelen kunddriven utveckling samt i dialog skapa förankring och samsyn om lösningar och förbättringar i tjänsteleveransen.
– Riksrevisionens granskning och rekommendationer är värdefull för fortsatta åtgärder för en effektivare statlig administration. Statens servicecenters är en möjliggörare. Ju fler myndigheter som ansluter sig till våra tjänster, desto starkare blir vi tillsammans. Vi kan samordna de övergripande statliga administrativa tjänstebehoven och leverera tjänster som skapar volymfördelar och kostnadseffektivitet inom den svenska statsförvaltningen, säger Thomas Pålsson.
Nyckelord
Kontakter
Johan ErikssonPresskommunikatör
Tel:072-205 94 28johan.eriksson@statenssc.seOm
Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Under år 2021 utökar vi till 120 servicekontor.
Från den 1 juni 2019 driver vi de statliga servicekontoren dit privatpersoner och företagare kan vända sig för att få information och service kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket.
Följ Statens servicecenter
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter
Statens servicecenter etablerar verksamhet för e-handel i Kiruna24.3.2021 14:38:59 CET | Pressmeddelande
Regeringen beslutade den 24 mars att tio myndigheter varav merparten universitet ska ansluta sig till Statens servicecenters tjänst för e-handel. Statens servicecenter får även i uppdrag att etablera ett kontor i Kiruna.
Viktig milstolpe när Bolagsverket börjar använda Heroma18.3.2021 09:55:36 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenter har nu infört löne- och personalsystemet Heroma till Bolagsverket som är första kundmyndighet att driftsätta systemet. Statens servicecenter räknar med att cirka 100 000 statliga löner för bland annat de största myndigheterna i statsförvaltningen inom en fyraårsperiod kommer att hanteras i systemet.
Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar in till ytterligare 4 servicekontor1.3.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I mars tar ytterligare fyra av Statens servicecenters servicekontor i Fagersta, Karlskoga, Trelleborg och Örebro över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Därmed erbjuder 92 servicekontor denna service.
Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar in till ytterligare 4 servicekontor1.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I februari tar ytterligare 4 av Statens servicecenters servicekontor i Jönköping, Trollhättan, Uppsala och Visby över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Därmed erbjuder 88 servicekontor denna service.
Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar in till ytterligare 3 servicekontor14.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 18 januari tar ytterligare 3 av Statens servicecenters servicekontor i Lidköping, Lund och Umeå över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Därmed erbjuder 84 servicekontor denna service.
Fler nya kunder till Statens servicecenter16.12.2020 13:55:43 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenter tecknade i början av december en avsiktsförklaring med Jordbruksverket för leverans av lönetjänster i lönesystemet Heroma.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum