Gränslöst tema på Uppsalas nya forum för konst, mode, musik och samtal

Maud Karlsson bjuder återigen in till en färgstark talkshow på Uppsala Konsert & Kongress. Röster och tendenser hörs, syns och synas av gäster från när och fjärran. Livekonst, skodesign, premiär för Mochos nya låt, samtal, dans och musik väntar när A la Maud går av stapeln 29 mars.

Fredag 29 mars 18.00, Restaurangen, Uppsala Konsert & Kongress

Maud i A La Maud är förstås Maud Karlsson, en av Uppsalas mest kreativa själar. Hennes talkshow på UKK hade premiär i december 2018 och kommer fortsätta göra nedslag i huset framöver. Snyggt, öppet, vågat, tillåtande och inspirerande! Den 29 mars är det gränslösa centralt.

– Idag är det gränslösa hyllat inom vissa kulturyttringar samtidigt som världens landsgränser stramas åt. Jag men inte Du får plats. Gränslöst är befriande och samtidigt försvagande om vi inte vet om att värna våra personliga gränser. Kanske behöver vi skapa gränser för att sedan rasera om och om igen? Kanske är gränser bara ramar som ska och behöver spräckas eller är det inom vår avgränsning vi hittar friheten?

Vad som blir tema för kvällarna med Maud påverkas av det som sker omkring oss. En idé, ett ord, en tanke som dyker upp utvecklas och innehållet för kvällen växer fram.

– För att inte bli för analytisk så tillåter jag mig att associera fritt, men det går åt väldigt många tankar innan allt är färdigt, berättar Maud.

Fredagen den 29 mars fylls av samtal, mode och musik men överraskar också med en koppling till Läkare Utan Gränser.

– Jag ville töja på gränserna (haha) och se till att talkshowen spillde utanför ramarna och att det, i sin tur, skulle bidra till det gränslösa, i det här fallet Läkare Utan Gränser, säger Maud.

Pärra Von Andreasson aka Ruskig Ångest gör en livemålning på tema Gränslöst - från scratch till färdigt verk på 60 minuter. (Det kan lukta lite, varnar Maud…) Verket kommer sedan att hänga på UKK fram tills att det auktioneras ut lördag den 6 april. Anna-Lena Holmström agerar då auktionsförrättare och intäkterna från auktionen går till Läkare Utan Gränser. Under talkshowen den 29 mars är också en fältarbetare på plats för att berätta om sitt arbete i Läkare Utan Gränser.

– Jag uppmanar företag och privatpersoner att buda på ett helt unikt verk och samtidigt bidra till en livsviktig organisation!

Sofia Södergård/Qarl Qunt

Mer om kvällens program

Hon har kallats ”Zlatan inom scenkonsten” och hyllats för sitt sätt att pröva manligheten ”lika underhållande som fräckt”. Sofia Södergård äger scenen, vart scenen än ligger. Här ger hon ett smakprov ur sin föreställning SLICK. Ett genusöverskridande solo av och med Södergård/Qarl Qunt.

Josefin Liljeqvist utmanar den gängse modeindustrin. Hon tänker nytt – gränslöst nytt – i sin skodesign. På riktigt nära håll får vi ta del av hennes arbete och se en annorlunda ”modevisning” med den fenomenale dansaren Pontus Sundset Granat.

Pontus är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan under åren 1995–1998 och har sedan avslutad utbildning arbetat som frilansdansare både nationellt och internationellt med kompanier som Carte Blanche, Norrdans, Kungliga Operan och Finlands nationalopera.

Moncho Monserrat släpper sin nya låt ”Alla vi” samma dag och premiärlivespelar den hos Maud denna afton. Ramon “Moncho” Monserrat är en frispråkig sångare och rappare från Stenhagen i Uppsala, medlem i gruppen LöstFolk och Mellotävlande 2018.

Coste Apetrea med husband – filosofiskt lagd gitarrist och kompositör med bakgrund i det ikoniska bandet Samla Mammas Manna. Denna kväll bjuder han på sväng och funk ihop med ett gäng eminenta musiker.

Maud Karlsson – nytänkande kultur- och dansentreprenör som ständigt berikar Uppsalas kulturliv med internationella gästspel, vilda idéer och upplevelselust.

Biljetter: www.ukk.se/program/a-la-maud-granslost/

Mer läsning:
www.maudsart.se
josefinliljeqvist.com/
www.ruskig.org/
www.unitedstage.se/se/artister/moncho.aspx
lakareutangranser.se/

Uppsala Konsert & Kongress, UKK, har sedan invigningen 2007 blivit en av nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser för kultur och näringsliv. Här genomförs årligen hundratals kulturevenemang,  konferenser, möten, föreläsningar, mässor och utställningar. UKK är ett 14 000 kvadratmeter stort allkonsthus, beläget mitt i en snabbt växande storstad. Husets ledstjärna är att, med ett utbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.