Grattis Arvid Merenius och Anton Johansson från Kungsbacka till länsbästa resultaten i Transportföretagens yrkesprov!

Arvid Merenius och Anton Johansson från Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka har under våren genomfört Transportföretagens stora yrkesprov för maskinmekaniker och personbilsmekaniker. Deras kompetens ledde till högsta poäng utav 5 respektive 21 tävlande i vardera gren i länet.

Yrkesprovet som syftar till att höja kvaliteten på landets fordonstekniska gymnasieutbildningar har i år, trots coronakrisen, kunnat genomföras i specialanpassade mindre grupper på skolorna under en längre period än tidigare år. Mellan den 20 april och den 29 maj har 936 elever från 90 gymnasieskolor runtom i landet genomfört Transportföretagens yrkesprov. Eleverna har kunnat skriva prov i fem olika yrkesgrenar: bilskadereparation, maskinteknik, lastbilsteknik, personbilsteknik, reservdelskunskap.

”Motorbranschens snabba teknikskifte med elektrifiering och digitalisering innebär att kunskaperna behöver förnyas, utvecklas och anpassas så att de svarar mot det nya. Här fyller yrkesprov en viktig roll genom att vi kan mäta elevernas kunskaper. Vi är mycket stolta och glada över ett stort engagemang och högt deltagande hos både skola och elever”, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.

Motorbranschen har under normala omständigheter ett stort rekryteringsbehov. Med att hög utbildningskvalitet attraherar fler elever som utgångspunkt är kvalitetsfrågan central för motorbranschens kompetensförsörjning. Och ska utbildningar hålla hög kvalitet, behöver elevernas kunskaper testas. Yrkesprovet visar på så vis vad som kan stärkas, utvecklas och förbättras.

”Det är viktigt att elever får rätt och relevanta kunskaper i sina utbildningar. Därför har vi uppdaterat och stärkt årets yrkesprov. Det är en bra merit att ha genomfört yrkesprovet och att dessutom få så fina resultat som Arvid och Anton fått är bevis på stort kunnande och engagemang”, avslutar Caj Luoma.

För mer information eller för intervju med Arvid Merenius eller Anton Johansson, kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120, ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Stöden är slut men krisen pågår31.8.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Dom i Arbetsdomstolen: Sveriges Hamnars medlemsföretag hade inte förhandlingsskyldighet mot Hamnarbetarförbundet19.8.2020 13:41:00 CESTPressmeddelande

Arbetsdomstolen meddelade idag dom i mål gällande förhandlingsskyldighet för arbetsgivarna mot Hamnarbetarförbundet. Domen innebär att medlemsföretaget APM Terminals ej behövde förhandla med Hamnarbetarförbundet inför beslut om ett test om förändring av arbetsuppgifter för förbundets medlemmar. Domstolen förtydligade dock att bolaget borde ha samverkat med skyddsombud inför beslutet.

Skriande behov av förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter13.8.2020 14:23:00 CESTPressmeddelande

Nationella myndigheter och företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har idag presenterat gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Sveriges Bussföretag välkomnar en nationell diskussion om rekommendationer för kollektivtrafiken inför kommande skolstarter och arbetshöst. Samtidigt är det nu helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.