Grattis Märta Stenevi! Nu sätter vi fler spadar i marken

Byggföretagen gratulerar Märta Stenevi (MP) till den nya posten som bostadsminister och ser fram emot ett gott samarbete. – Nu sätter vi fler spadar i marken! Sverige behöver bostadspolitiska reformer som upprätthåller en hög och jämn byggtakt, skapar långsiktighet kring finansieringen, möjliggör social rörlighet och stärker jämställdheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Enligt Boverket behövs drygt 60 000 nya bostäder per år för att täcka behovet. Ökat bostadsbyggandet är också avgörande för återstarten av svensk ekonomi efter corona-krisen.

– Bygg- och anläggningsbranschens främsta problem är inte pandemin. Anledningen till varför bostadsbyggandet har sjunkit med en tredjedel sedan 2017 är politisk klåfingrighet i form av bolånetak och amorteringskrav. Kreditrestriktionerna har gjort det svårare för många att köpa en bostad, inte minst unga vuxna och ensamstående kvinnor, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Byggföretagen vill bland annat se statliga bolån till förstagångsköpare, att regeringens föreslagna bankskatt dras tillbaka och ett förtydligat förbud mot kommunala särkrav.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Hon blev Årets byggkvinna 202123.4.2021 14:04:01 CEST | Pressmeddelande

Emmalena Andersson, plåtslagare och byggchef, kan nu även titulera sig Årets byggkvinna 2021. Emmalena har i sin roll som plåtslagare och byggchef bidragit till en bättre arbetsmiljö på såväl plåtföretaget som hon är verksam i som i branschen. Hon arbetar med viktiga områden som psykosocial hälsa, mobbing och trakasserier för att skapa en bättre bransch. Utöver det arbetar hon nära utbildningsorganisationer för att säkra kompetensen till byggbranschen.