Grattis Märta Stenevi! Nu sätter vi fler spadar i marken

Byggföretagen gratulerar Märta Stenevi (MP) till den nya posten som bostadsminister och ser fram emot ett gott samarbete. – Nu sätter vi fler spadar i marken! Sverige behöver bostadspolitiska reformer som upprätthåller en hög och jämn byggtakt, skapar långsiktighet kring finansieringen, möjliggör social rörlighet och stärker jämställdheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Enligt Boverket behövs drygt 60 000 nya bostäder per år för att täcka behovet. Ökat bostadsbyggandet är också avgörande för återstarten av svensk ekonomi efter corona-krisen.

– Bygg- och anläggningsbranschens främsta problem är inte pandemin. Anledningen till varför bostadsbyggandet har sjunkit med en tredjedel sedan 2017 är politisk klåfingrighet i form av bolånetak och amorteringskrav. Kreditrestriktionerna har gjort det svårare för många att köpa en bostad, inte minst unga vuxna och ensamstående kvinnor, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Byggföretagen vill bland annat se statliga bolån till förstagångsköpare, att regeringens föreslagna bankskatt dras tillbaka och ett förtydligat förbud mot kommunala särkrav.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Välkommet förslag för effektivare byggprocess17.9.2021 13:41:37 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.