GreenMobility och E.ON i gemensam europeisk satsning

I framtiden blir det enklare att köra grönt och ljudlöst genom europeiska storstäder. Det danska bilpoolsföretaget för elbilar GreenMobility och energiföretaget E.ON går nu samman för att rulla ut laddinfrastruktur och elbilar i flera europeiska städer.

Anders Wall, International Sales Director GreenMobility och Tore Harritshøj, VD för E.ON Danmark och ansvarig för E.ONs nordiska mobilityaffär

Sedan 2016 har det varit möjligt att använda någon av GreenMobilitys elpoolbilar i Köpenhamn. De har bidragit till att minska trängseln, förbättra luftkvaliten och gjort det enklare att ta sig runt i staden. Med Köpenhamn som förebild gör nu företagen gemensam sak för att sprida bilpoolen för elbilar till resten av Europa.

- 2021 ska man kunna köra i våra elbilar i 20 städer i Europa. Tillsammans med ett europeiskt energiföretag som E.ON har vi en bra grund för att starta GreenMobility även i städer där det ännu inte finns utbyggt en laddinfrastruktur, säger Torben Andersen, VD på GreenMobility.

I Köpenhamn, där GreenMobility idag har 400 elstadsbilar, laddas bilarna i E.ONs laddnätverk, och samarbetet ska nu tas ut i Europa, där efterfrågan på bilpooler med elbilar ökar.

- Alla stora städer har problem med både trängsel och luftföroreningar, och flera europeiska städer har redan beslutat att fasa ut dieselbilar och att införa miljözoner. Därför är bilpooler med elbilar idealiska. De löser problem med trängsel och elbilar har varken avgasrör eller avger buller, säger Tore Harritshøj, VD för E.ON Danmark och ansvarig för E.ONs nordiska mobilityaffär, och förtydligar att all el i E.ONs publika laddnätverk kommer från förnybara energikällor.

Elbilar minskar luftföroreningar och trängsel

Nya siffror från Europeiska miljöbyrån visar att de allra flesta invånarna i europeiska städer utsätts för alldeles för höga halter av luftföroreningar. Miljöbyrån värderar att föroreningar i luften bidrar till 428 000 förtidiga dödsfall om året i Europa. Även om luftkvaliteten i norra Europa generellt är bättre än i södra Europa, så är utsläppen av hälsoskadliga gaser och partiklar alldeles för höga på många platser.

- Elbilar släpper inte ut hälsoskadliga gaser som Nox och CO2 vid körning och bilarna bidrar därmed till att förbättra luftkvaliteten i städerna. Faktiskt bidrog elbilarna i Köpenhamn till att undvika cirka 35 ton CO2 under 2017, så man kan definitivt säga att de är ett viktigt redskap för att städerna ska nå sina klimatmål, säger Torben Andersen, VD för GreenMobility.

E.ON är ett av Europas största privatägda energibolag med cirka 40 000 anställda och bidrar till omställningen av ett hållbart samhälle. E.ON Sverige, där även Danmark ingår, producerar och levererar energi och energilösningar i form av el, gas, värme, kyla samt energirelaterade tjänster till en växande privat- och företagsmarknad. I Danmark har vi Danmarks största laddningsnät för elbilar med över 1 300 publika laddstationer och 50 snabbladdare längst motorvägarna. E.ON har mer än 32 miljoner kunder i Europa och Nordamerika och vi har investerat 11 miljarder euro de senaste tio åren i förnybara energikällor.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.