Grillmässan och Spring Wines presenterar: Årets grillvin 2018 - Trapiche Malbec Oak Cask

Grillmässan har utsett Trapiche Malbec Oak Cask till Årets Grillvin 2018. Samtidigt blir det ett kärt återseende för alla grillentusiaster när Trapiches storsäljande grillflis, Trapiche Smoak Wood som tagits fram i samarbete med Lilla Rökeriet, återvänder till butikshyllorna den 30 april.

Sveriges största evenemang inom Grill och BBQ – Grillmässan, har utsett Trapiche Malbec Oak Cask till Årets Grillvin 2018. Det röda vinet lyfts ofta fram som ett fylligt, smakrikt vin som passar utmärkt till grillade rätter, och utmärkelsen är ytterligare en fjäder i hatten för det argentinska vinhuset.

Utmärkelsen innebär också ett perfekt tillfälle för Trapiche att utöka sitt samarbete med grillmästaren Mats Green som driver Lilla Rökeriet. I år slår de båda samarbetspartnerna på stora trumman och har tillsammans tagit fram en grillflis med smak av vinet, Trapiche Smoak Wood.

Att sätta smak på sommarmaten med Trapiche Smoak Wood är ett säkert kort när man vill boosta smakerna i maten man grillar, utan att krångla till det. Vinet i kombination med ekflis ger en rökig touch som förhöjer smakerna. Ju längre tillagningstid när man grillar med ekflis, desto djupare röksmak får maten, säger Mats Green på Lilla Rökeriet.

Svenskarnas intresse för grillning ökar för varje år. Grillmässan slog förra året rekord med över 38000 besökare, och att trenden att grilla med smaksatta flis är större än någonsin märktes inte minst av att förra årets produktion av Trapiche Smoak Wood tog slut på nolltid. Trapiche Smoak Wood kommer att finnas att beställa på Lilla Rökeriets hemsida och kostar ca 79 kr.

Så lyckas du med grillflis. Mats Greens fem bästa knep:

1. När glödbädden i kolgrillen är perfekt, lägger man ett par deciliter rökflis i kanten på grillen och väntar tills det utvecklas en fin, vit rök.
  2. Grilla sedan köttet indirekt, det vill säga – lägg köttet i kanten på grillgallret, ovanför rökflisen och inte direkt över grillkolen.
  3. Se till att det är bra lufttillförsel i grillen så att värmen sprider sig jämt. Om du önskar mer och tjockare rök – testa att blötlägga träflisen i en halvtimme innan du börjar grilla.
  4. Det går utmärkt att använda rökflisen även när man grillar med gasgrill. Använd då en röklåda eller en röktub – sätt bara in röklådan eller röktuben och se till så att flisen börjar ryka innan du börjar grilla köttet.
  5. Tips för att göra en god sås: samla upp köttsaften i ett tråg under köttet och använd som bas till en smakfull och rökig sås. Den gifter sig utmärkt med både lättrökt och lite hårdare rökt kött!

Grillmässan 2018

Mellan den 25-27 maj arrangeras Grillmässan för femte året i rad. Det blir också Sverigepremiär för det nya eventet Grillstock som slås ihop med Grillmässan och skapar tillsammans Sveriges överlägset största grillevent. Evenemanget äger rum på Djurgården i Stockholm. Trapiche som stolt vinsponsor tillsammans med Lilla Rökeriet är självklart på plats på mässområdet och kommer låta besökarna prova spännande smakkombinationer tillsammans med Trapiche Smoak Wood.

Trapiche Malbec Oak Cask – ett vin med fyllig och smakrik profil

Trapiche Malbec Oak är ett fylligt, smakrikt vin med inslag av björnbär, plommon och körsbär. Passar väl tillgrillade rätter och grytor av nötkött, vilt, vitlöksspäckat lamm, gärna med smörfräst svamp eller en mustig sås.

Ursprung: Argentina, Mendoza | Producent: Trapiche, Spring Wine & Spirits AB|
Druvor: Malbec| Alkoholhalt: 14% vol | Årgång: 2016|Art.nr: 16554 | Pris: 89 kr flaska 75 cl| Distribution: Finns i Systembolagets ordinarie sortiment.

Abonnera på våra pressmeddelanden.