Groiss Ried Sauberg Tradition Grüner Veltliner 2019

Den 23 februari släpper vi 480 flaskor av den ekologiska Groiss Ried Sauberg Tradition Grüner Veltliner 2019 som tillfällig exklusiv lansering i utvalda Systembolagsbutiker. Ingrid Groiss håller på stolt vinmakartradition i Österrikes äldsta vinregion. Artikel nr 93309 och priset 189 kr.

Weingut Ingrid Groiss håller till i Österrikes största vindisktrikt Weinviertel i Niederösterreich, som bjuder på optimala förutsättningar för druvan grüner veltliner. Vingårdarna ligger nära staden Breitenwaida i österikes nordöstra hörn nära den tjeckiska och slovakiska gränsen. Här driver Ingrid vidare familjens stolta vinmakartradition och gör det med ett fullständigt fokus på terroir och hållbart jordbruk. I vineriet utövas minsta möjliga intervention.

Det sker en noggrann selektering av druvorna och manuell skörd under mitten av oktober 2019. Druvorna avstjälkas och skalmacereras 12 timmar innan de pressas försiktigt. Musten jäser på naturlig jäst i 500-liter stora gamla ekfat av österrikiskt ursprung och det slutgiltiga vinet får sedan ligga på sin jästfällning 11 månader före buteljering som skedde i september 2020.

Doften är finstämd med aromer av vitpeppar, sten- och citrusfrukter och flinta.
Den har en stor smak med en elegant, torr och rik komplexitet som är både krämig och uppfriskande. Seriös struktur, läskande syra och fin fruktighet med inslag av saftiga aromatiska Williamspäronvita persikor, gröna äpplen och krispig citron följt av en pepprig blommighet. Kittlande citrusmineralitet med ett uns sälta i finalen. Lagringspotential: 2020 till 2030

Vinstockarna från den enskilda vingården Sauberg är över 50 år gamla. Jordmånen består av kalk konglomerat, märgel kalk och grus.
Vildsvinen på flaskorna symboliserar både vingårdens namn Sauberg (“vildsvinens berg” på tyska) och vikten av att ta hand om djurlivet i vingården och naturen. I Ingrids egna ord: ”allt kommer från jorden och människans ansvar är att vårda den”.

Sockerhalt: 2,5g/L Syra: 5,5g/L , Lagringspotential2020 till 2030

Artikelnummer 93309 | Alk 13,5% | Pris 189 kr | Vol 75 cl

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.