Groiss Ried Sauberg Tradition Grüner Veltliner 2019

Den 23 februari släpper vi 480 flaskor av den ekologiska Groiss Ried Sauberg Tradition Grüner Veltliner 2019 som tillfällig exklusiv lansering i utvalda Systembolagsbutiker. Ingrid Groiss håller på stolt vinmakartradition i Österrikes äldsta vinregion. Artikel nr 93309 och priset 189 kr.

Weingut Ingrid Groiss håller till i Österrikes största vindisktrikt Weinviertel i Niederösterreich, som bjuder på optimala förutsättningar för druvan grüner veltliner. Vingårdarna ligger nära staden Breitenwaida i österikes nordöstra hörn nära den tjeckiska och slovakiska gränsen. Här driver Ingrid vidare familjens stolta vinmakartradition och gör det med ett fullständigt fokus på terroir och hållbart jordbruk. I vineriet utövas minsta möjliga intervention.

Det sker en noggrann selektering av druvorna och manuell skörd under mitten av oktober 2019. Druvorna avstjälkas och skalmacereras 12 timmar innan de pressas försiktigt. Musten jäser på naturlig jäst i 500-liter stora gamla ekfat av österrikiskt ursprung och det slutgiltiga vinet får sedan ligga på sin jästfällning 11 månader före buteljering som skedde i september 2020.

Doften är finstämd med aromer av vitpeppar, sten- och citrusfrukter och flinta.
Den har en stor smak med en elegant, torr och rik komplexitet som är både krämig och uppfriskande. Seriös struktur, läskande syra och fin fruktighet med inslag av saftiga aromatiska Williamspäronvita persikor, gröna äpplen och krispig citron följt av en pepprig blommighet. Kittlande citrusmineralitet med ett uns sälta i finalen. Lagringspotential: 2020 till 2030

Vinstockarna från den enskilda vingården Sauberg är över 50 år gamla. Jordmånen består av kalk konglomerat, märgel kalk och grus.
Vildsvinen på flaskorna symboliserar både vingårdens namn Sauberg (“vildsvinens berg” på tyska) och vikten av att ta hand om djurlivet i vingården och naturen. I Ingrids egna ord: ”allt kommer från jorden och människans ansvar är att vårda den”.

Sockerhalt: 2,5g/L Syra: 5,5g/L , Lagringspotential2020 till 2030

Artikelnummer 93309 | Alk 13,5% | Pris 189 kr | Vol 75 cl

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CETPressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache – vinterns unika whisky lagrad på rödvinsfat17.2.2021 12:16:09 CETPressmeddelande

I kallare tider behövs värmande drycker. Tamnavulin Red Wine Cask Edition Grenache Single Malt är en unik whisky lagrad på rödvinsfat. Sverige var en av de första länderna där whiskyn lanserades och blev på några månader den största marknaden. Lagret tömdes då från världens alla hörn för att möta svenskarnas efterfrågan på drycken. Grenache, som är först ut i wine cask serien, är vinterns ultimata dryck för såväl whiskyentusiaster som nyfikna nybörjare. Finns i fast sortiment hos systembolaget. Art.nr: 58101, Pris: 299 kr.

Ny årgång! Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 201715.2.2021 11:56:49 CETPressmeddelande

Utvald malbec i TSE-släppet 16 februari: Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2017. Vinet kommer från vingården som drivs av systrarna Bibiana och Cristina Coletto. Just denna årgång drivs av den karaktäristiska El Peral-frukten som utmärks av rödfruktiga toner med sötkryddiga inslag och en elegant avslutning. Endast 480 flaskor släpps. Priset är 249 kronor och artikelnumret 92003.