Grönsakshallen Sorunda är Årets arbetsgivare på Visa vägen-galan

Det var en mycket tagen Christer Läckgren som i egenskap av vd för Grönsakshallen Sorunda klev upp på Visa vägen-galans scen för att ta emot priset som Årets Arbetsgivare ur H.K.H. Prins Daniels hand.

När priser, blommor och kramar var utdelade berättade Prins Daniel att han besökte Grönsakshallen Sorunda för flera år sedan och att han har ett foto från det besöket på sitt skrivbord. Bilden visar Prins Daniel tillsammans med flera medarbetare i en studioliknande miljö och de verkar ha väldigt roligt.

– Jag var där och de häör människorna gjorde ett väldigt starkt intryck på mig som jag inte vill glömma, säger Prins Daniel när han berättar om besöket och bilden.

Grönsakshallen Sorunda är en högprofilerad frukt- och grönsaksleverantör med de mest exklusiva restaurangerna på sin kundlista. Allt måste vara perfekt vid leverans, varje dillstjälk, vindruva och svartvinbärsblad.

Och för att uppnå detta har de haft som mål att hitta den absolut bästa kompetensen för varje arbetsuppgift, och då har de fått söka sig utanför normen. Idag arbetar en stor grupp personer på Grönsakshallen, som i andra sammanhang blivit ratade och som kanske aldrig haft ett annat jobb.

– Men hos oss är alla medarbetare enormt viktiga, annars fungerar inte leveransen ut till alla kräsna krögare. Detta skapar en otrolig arbetsglädje och stolthet hos medarbetarna – och vi är otroligt glada och stolta över dem, säger Christer Läckgren.

Lars Lerin, är Årets eldsjäl, och vinner för sin tv-serie Lerins lärlingar där han låter människor med funktionsvariationer utveckla sina olika konstnärliga talanger.

Det delades också ut ett hederpris till Partykungen, eftersom det startades för att ge grundaren Joel Svensson mamma ett jobb. Hon har en autismspektrumdiagnos och Joel visste att hon i rätt miljö och med rätt förutsättningar var en otroligt duktig medarbetare.

Detta tänk har sedan genomsyrat företaget som, som verkligen ser funktion där andra ser hinder.

Motiveringen lyder:

Hos denna arbetsgivare är alla olika men lika viktiga. Här ses mångfald som en tillgång och annorlunda som en särskild kompetens.

Med högt ställda krav ges varje enskild medarbetare möjlighet att prestera utifrån sina egna talanger och förmågor. Och genom att låta alla göra det de är bra på kan arbetsgivaren inte bara visa upp svarta siffror utan också medarbetare som känner stolthet, arbetsglädje och lojalitet.

Därmed skapas en kultur med oöverträffad konkurrenskraft, där allt som levereras är gott.

Henrik Fitinghoff
Presschef
+46 8-5534 11 11
henrik.fitinghoff@samhall.se

Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sin egen verksamhets bästa.

Allmänheten har sagt sitt genom att rösta på sina favoriter och nu utses en regional vinnare i varje kategori av juryn. De regionala vinnarna, nio eldsjälar och nio arbetsgivare, går sedan till en riksfinal där den nationella vinnaren koras på Visa vägen-galan den 25 november.

Fler rekryterar från Samhall14.1.2020 13:54:00 CET | Pressmeddelande