Grönt är det nya svarta - 27 procent av nordborna har minskat sin köttkonsumtion

Intresset för växtbaserad mat fortsätter att öka och de förändrade matvanorna tar många med sig på semestern. 34 procent av nordborna äter mer vegetarisk mat idag jämfört med för fem år sedan, och borta är de dagar då det endast fanns ett vegetariskt alternativ på restaurangmenyn. Det visar Vings nordiska Semesterrapport från juni 2019.

På Vings bohemchica Casa Cook är en femtedel av rätterna på menyn vegetariska. Foto: Ana Santl

På flera av Vings hotell serveras det idag mer vegetariskt än någonsin. På det bohemchica hotellkonceptet Casa Cook är en femtedel av rätterna på menyerna vegetariska. Och på familjehotellen O.B.C by Sunwing fördubblades beställningarna av vegetariska rätter från sommaren 2017 till 2018 när en vegetarisk à la cartemeny infördes. I sommar har menyn även rullats ut på familjehotellen Sunwing Family Resorts vid Medelhavet.

- I krogköken har man blivit allt bättre på att skapa kreativa rätter av grönsaker som tilltalar de allra flesta. I vår undersökning svarade exempelvis 50% att de tycker att det idag finns en större variation av rätter på hotellmenyn jämfört med för två år sedan och när vi införde en vegetarisk meny på våra hotell blev det en omedelbar succé, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef på Ving.

Jämfört med för fem år sedan:

• 34 %, har ökat sin konsumtion av vegetarisk mat
  • 27 % av respondenterna har minskat sin konsumtion av kött
  • En av tio (9 %) väljer att äta mer vegansk mat
  • 43 % svarar att de äter mer fisk
  • 33 % äter mer skaldjur
  • 31 % äter mer kyckling

Om Resepanelen och Vings Semesterrapport
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Undersökningen genomfördes i februari 2019 med 18 735 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland och är en del i Vings årliga trendrapport ”Semesterrapporten 2019” som släpptes i juni. Att vara med i Resepanelen är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Läs mer om Vings trendspaningar i Semesterrapporten 2019, klicka på denna länk

34 % har ökat sin konsumtion av vegetarisk mat visar Vings Semesterrapport. Foto:Georg Roske
34 % har ökat sin konsumtion av vegetarisk mat visar Vings Semesterrapport.Foto:Ana Santl
33 % äter mer skaldjur enligt Vings Semesterrapport. Foto: Ana Santl

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Nyhet! Ving satsar på två nya designoaser i Egypten i vinter1.8.2019 10:31:39 CESTPressmeddelande

Framgångssagan med Vings bohemchicka och prisbelönta designhotell Casa Cook fortsätter. För första gången etableras nu konceptet med ett familjevänligt hotell i El Gouna i Egypten. Som om det inte vore nog satsar Ving även på den yngre publiken och öppnar ytterligare ett hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club, som förutom sin snygga design lockar med bland annat DJ:s och street food. Hotellen finns bokningsbara för nordiska kunder från oktober.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.