Grönt är det nya svarta - 27 procent av nordborna har minskat sin köttkonsumtion

Intresset för växtbaserad mat fortsätter att öka och de förändrade matvanorna tar många med sig på semestern. 34 procent av nordborna äter mer vegetarisk mat idag jämfört med för fem år sedan, och borta är de dagar då det endast fanns ett vegetariskt alternativ på restaurangmenyn. Det visar Vings nordiska Semesterrapport från juni 2019.

På Vings bohemchica Casa Cook är en femtedel av rätterna på menyn vegetariska. Foto: Ana Santl

På flera av Vings hotell serveras det idag mer vegetariskt än någonsin. På det bohemchica hotellkonceptet Casa Cook är en femtedel av rätterna på menyerna vegetariska. Och på familjehotellen O.B.C by Sunwing fördubblades beställningarna av vegetariska rätter från sommaren 2017 till 2018 när en vegetarisk à la cartemeny infördes. I sommar har menyn även rullats ut på familjehotellen Sunwing Family Resorts vid Medelhavet.

- I krogköken har man blivit allt bättre på att skapa kreativa rätter av grönsaker som tilltalar de allra flesta. I vår undersökning svarade exempelvis 50% att de tycker att det idag finns en större variation av rätter på hotellmenyn jämfört med för två år sedan och när vi införde en vegetarisk meny på våra hotell blev det en omedelbar succé, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef på Ving.

Jämfört med för fem år sedan:

• 34 %, har ökat sin konsumtion av vegetarisk mat
  • 27 % av respondenterna har minskat sin konsumtion av kött
  • En av tio (9 %) väljer att äta mer vegansk mat
  • 43 % svarar att de äter mer fisk
  • 33 % äter mer skaldjur
  • 31 % äter mer kyckling

Om Resepanelen och Vings Semesterrapport
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Undersökningen genomfördes i februari 2019 med 18 735 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland och är en del i Vings årliga trendrapport ”Semesterrapporten 2019” som släpptes i juni. Att vara med i Resepanelen är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Läs mer om Vings trendspaningar i Semesterrapporten 2019, klicka på denna länk

34 % har ökat sin konsumtion av vegetarisk mat visar Vings Semesterrapport. Foto:Georg Roske
34 % har ökat sin konsumtion av vegetarisk mat visar Vings Semesterrapport.Foto:Ana Santl
33 % äter mer skaldjur enligt Vings Semesterrapport. Foto: Ana Santl

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

7 av 10 höstlovsresor bokade hos Ving11.9.2019 09:56:51 CESTPressmeddelande

Sommarlovet har knappt avslutats innan många börjar blicka framåt mot nästa ledighet – höstlovet. Ving erbjuder över 60 olika charteravgångar från 13 flygplatser i anslutning till höstlovet och i år förväntas omkring 13 000 svenskar att resa iväg med Ving under vecka 44. Redan nu är drygt 70 procent av charterresorna bokade, vilket är i linje med fjolårets bokningsläge. Men platserna går åt snabbt.