Grönt ljus för Gota Media och Bonnier News Local

Konkurrensverket har godkänt partnerskapet mellan Gota Media och Bonnier News Local och därmed slutförs affären.

Under 2021 ingick Gota Media och Bonnier News Local en avsiktsförklaring gällande ett strategiskt partnerskap. Konkurrensverket har nu gett sitt godkännande och den 24 mars slutfördes därför affären. I och med detta blir Gota Media ägare till 20 procent av Bonnier News Local och Bonnier News Local förvärvar 30 procent i Gota Media.

Därmed tillträder Bonnier News vd, Anders Eriksson och Bonnier News Locals affärsområdeschef, Mikael Nestius som ledamöter i Gota Medias styrelse. Samtidigt tar Gota Medias vd och koncernchef, Boine Gepertz och styrelseordförande Bennie Ohlsson plats i Bonnier News Locals styrelse.

Målsättningen med partnerskapet är att långsiktigt trygga den lokala journalistiken i de bägge koncernernas utgivningsområden. Detta genom att åstadkomma en snabbare och än mer hållbar digital transformation, samt tillsammans stärka positionen på den svenska annonsmarknaden. Samarbetet kommer även skapa kostnadssynergier som möjliggör journalistiska satsningar och gör att bägge bolagen kan fortsätta att spela en betydelsefull roll för att hålla den lokala demokratin levande.

Gota Media är en framstående aktör inom svensk lokaltidningsjournalistik som står som ägare till högkvalitativa varumärken och starka lokaltidningar såsom Borås Tidning, Barometern, Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning och Kristianstadsbladet. Bolaget ägs av de två stiftelserna, Stiftelsen Barometern i Kalmar och Tore G Wärenstams stiftelse i Borås.

Bonnier News Local, som samägs av Bonnier News och norska Amedia, är en ledande lokaltidningskoncern med verksamhet i södra Sverige och i Mellansverige. Koncernen är resultatet av ett tidigare samgående mellan före detta Mittmedia, Hall Media och HD-Sydsvenskan.

Boine Gepertz, vd och koncernchef Gota Media
0702-77 38 92, boine.gepertz@gotamedia.se

Bennie Ohlsson, styrelseordförande Gota Media
0703-59 92 97, bennie.ohlsson@gotamedia.se

Anders Eriksson, vd Bonnier News
08-738 19 21, anders.eriksson@bonniernews.se

Mikael Nestius, affärsområdeschef Bonnier News Local
0702-66 63 77, mikael.nestius@bonniernews.se

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra över 100 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Bonnier News Local omorganiserar - Anna-Clara Welander blir ny Chef redaktionell verksamhet6.4.2022 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

För att kunna möta framtida behov och bli än mer rustade när det kommer till att attrahera en yngre generations läsare, genomför Bonnier News Local en omorganisation. I samband med detta tillträder Anna-Clara Welander rollen som Chef redaktionell verksamhet. Samtidigt skapas en grupp för redaktionell innehållsutveckling. Den nya organisationen ska börja gälla från och med 1 maj 2022.