Grönt ljus för MTB-SM i Göteborg 19-20 september

Polisen har gett klartecken för CK Master att arrangera Mountainbike-SM (XCO) i Skatås, utanför Göteborg helgen den 19-20 september.
XCO-SM genomförs naturligtvis utan publik helgen den 19-20 september.

– Det är oerhörd glädjande och en stor lättnad för oss i CK Master. Nu finns det goda grunder för landets XCO-cyklister att genomföra ett svenskt mästerskap 2020 som dessutom kan ligga till grund inför uttagningarna till höstens EM- och VM-tävlingar i XCO, säger Daniel Dandenell Lägersten tävlingsansvarig i arrangörsklubben CK Master.

Andas ut gör även Fredrik Kessiakoff, övergripande förbundskapten i MTB som sett stora delar av XCO-säsongen ställas in till följd av coronapandemin. Han vill framhålla att CK Master gjort ett fantastiskt jobb med att anpassa arrangemanget och informera myndigheterna om hur folksamlingarna ska begränsas under tävlingarna. Och är jättepositiv till att polismyndigheten gett grönt ljus.

– Det känns extra bra att ha både Huskvarna/Hallby samt SM i Göteborg som observationslopp och uttagningstävlingar inför EM och VM. På landslagssamlingen i Falun för ett par veckor sedan kunde vi se hur många låg till, men ytterst så är det ända resultaten på tävlingar som räknas när det handlar om just uttagningar. Jag hoppas många cyklister taggar till och tar chansen att visa framfötterna på dessa tävlingar, säger Fredrik Kessiakoff.

CK Master har med stöd av Göteborgs stad fått tillstånd av polismyndigheten att arrangera en corona-anpassad SM-tävling i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det innebär att tävlingarna kommer ske helt utan publik och med utdragna startfält, så att bara en klass (med max 50 deltagare) i taget befinner sig i tävlingsområdet. Regler och PM kommer kommuniceras ut på den officiella SM-sidan mountainbikesm.se  samt på sportstiming.se.

– Nu gäller det förstås att vi alla tar myndigheternas ansvarsfrihet på allvar. Det kommer finnas tydliga anvisningar i inbjudan och PM som är viktiga för cyklister, ledare, familj och övriga berörda att läsa och efterfölja. Och vi förutsätter att alla klubbar, tävlande och anhöriga tar eget ansvar och följer rådande rekommendationer utanför och runt omkring tävlingsområdet och inte infinner vid symptom, säger Daniel Dandenell Lägersten.

Eftersom att tävlingarna genomförs utan publik kommer både lördagens och söndagens tävlingar livesändas. Information om sändningarna kommer även kommuniceras på hemsidan mountainbikesm.se.

XCO-SM genomförs naturligtvis utan publik helgen den 19-20 september.