Grönt ljus för studenter som vill flytta till Linköping

Linköping får grönt ljus i Sveriges förenade studentkårers, SFS, årliga bostadsrapport. Grönt ljus innebär att studenter kan erbjudas ett boende inom en månad. Studentbostäder, hyresvärd till ungefär 25 % av Linköpings studenter, jobbar hårt för att tillgängliggöra fler bostäder för stadens studenter och planerar att skapa 300-500 bostäder under de kommande åren.

Sveriges förenade studentkårer, SFS, släpper varje år en rapport där bostadssituationen i 34 studieorter kartläggs. Varje ort får en färgmarkering beroende på hur snabbt studenterna kan erbjudas ett tryggt boende. Orter som kan erbjuda studenter ett boende inom en månad får en grön markering och glädjande i årets rapport är att Linköping är en av dessa orter.

- Att studenterna i Linköping fått lättare att få en bostad vid terminsstart är positivt för både studenterna och för Linköping som stad. Det gör att vi ytterligare förstärker vår attraktionskraft som studentstad. Vi ser en positiv utveckling med lägre kötider på våra bostäder vid terminsstart, så de som varit ute i god tid och planerat för sitt boende har relativt lätt att få en bostad, säger Thomas Lilja, vd på Studentbostäder i Linköping

Studentbostäder har under de senaste åren skapat 70 nya bostäder genom att bygga om korridorsrum till lägenheter och då kunnat skapa bostäder i tidigare gemensamhetsutrymmen. Studentbostäder byggde även 85 nya studentbostäder förra året. Under de kommande åren planerar man för ytterligare ca 300-500 bostäder, där utbyggnad av Flamman med cirka 160 nya bostäder ligger närmast byggstart.

Men att bygga nytt är inte den enda lösningen för att tillgängliggöra fler studentbostäder på marknaden. Studiekontroller till exempel, är ett viktigt sätt att säkerställa att studentbostäder verkligen går till aktiva studenter och frigör varje år ett antal bostäder. Här har Studentbostäder tillsammans med branchorganisationen Studentbostadsföretagen infört nya verktyg för att möjliggöra ett mer effektivt sätt att genomföra kontrollerna. Just nu genomförs även en statlig utredning kring studentbostadsbolags access till LADOK och om den möjligheten ges kommer alla landets studentbostadsbolag kunna genomföra löpande, effektiva, säkra studiekontroller på ett helt nytt sätt och därmed kunna friställa många studentbostäder till studenter.

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, 4 100 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Så får vi de bästa att vilja jobba hos oss16.9.2022 11:44:52 CEST | Blogginlägg

Det låter som en självklarhet att ha medarbetare som trivs men varför är det viktigt? Jag tror de flesta håller med mig om att det är nyckeln till att skapa lönsamhet och få nöjda kunder. En attraktiv arbetsplats gör det också lättare att rekrytera och klara företagets kompetensförsörjning över tid. Vi har jobbat långsiktigt och strategiskt med frågan i nästan ett decennium. Vi gör det för att vi tror att det finns en stark synergi mellan lönsamhet, nöjda kunder och nöjda medarbete.

Almedalen och byggkostnadsutvecklingen7.7.2022 11:02:10 CEST | Blogginlägg

Här kommer en ny blogg inför semestern. Mycket har hänt under 2022 som få kunde förutspå bara för några månader sedan. Precis när vi kom ur pandemin fick vi ett krig i Europa med stor påverkan på världsekonomin och förstås även på Sverige och Linköping. Vi har fått ett extremt kostnadsläge för att bygga och höga energipriser vilket gör att vi i dagsläget har en inflationstakt som är den högsta på 40 år. Vi har sett att Riksbanken höjer styrräntan vilken kommer påverka fastighetsbranschen som är kapitalintensiv i hög grad. Vi har alltså ett nytt läge att hantera i höst.