Grönt ljus för Svanenmärkta e-handelstransporter

Nordiska konsumenter ska snart kunna välja ett trovärdigt och mer hållbart leveransalternativ för sina köp på nätet. Nio av tio konsumenter handlar på nätet och klimatutsläppen från transporterna ökar. Nu startar arbetet med Svanenmärkta e-handelstransporter.

Idag deltar Sara Bergman, kriterie- och hållbarhetschef på Miljömärkning Sverige, på Retail Day, en branschdag för e-handeln. Där ska hon diskutera hur den ständigt växande e-handeln kan platsa i ett hållbart samhälle.

– Initiativet till att ta fram en Svanenmärkning av e-handelstansporter, kommer från transportörerna själva. Så vi är väldigt glada över att kunna möta deras behov. Nordisk Miljömärknings förstudie visar att en Svanenmärkning kan medverka till att styra e-handelstransporter i en mer hållbar riktning, säger Sara Bergman.

Kriterierna kommer att koppla ett helhetsgrepp på e-handelstransporten: bränsle, transportslag, fyllnadsgrad, samordning, schyssta arbetsvillkor, leveranstid och trafiksäkerhet, för att nämna några delar. Svanenmärkningen ska omfatta hela transporten från e-handlarens lager till konsument, dvs både sk line-haul och last mile. Det är transportbolagen och speditörerna som kommer att kunna ansöka om licens för Svanenmärkt e-handelstransport. Konsumenten kommer att kunna välja det Svanenmärkta leveransalternativet vid den sk utcheckningen.

– Ett optimerat transportsystem kan absolut vara hållbart. Men när transportsystemet stressas blir det ohållbart. Så tid är en viktig faktor när vi tar fram Svanens krav. Till exempel för att kunna växla över från lastbil till tåg. Samt att samordna transporterna så att varorna resurseffektivt samåker till konsument, säger Sara Bergman.

Dagens medvetna e-handelskonsumenter vill göra hållbara val och de värderar högt att kunna se produktens påverkan på miljön i leveransen. 8 av 10 e-handelskonsumenter uppger att de är beredda att vänta längre tid om transporten är hållbar (E-handeln i Norden. Halvårsrapport 2019.E-Barometern. Årsrapport 2019).

Miljömärkning Sveriges undersökning Svanenbarometern visar att oberoende märkning kan förenkla det hållbara valet. 71 % av konsumenterna anser att företag har stor möjlighet att hjälpa konsumenter att välja mer miljö- och klimatvänliga varor tjänster. Men problemet är att konsumenter inte litar på företagens egna ”märkningar”. Däremot har 76 % av konsumenterna hög tillit till företag som märker sina produkter med märkningar som Svanen och EU Ecolabel (EU-Blomman), som utfärdats av oberoende organisationer.

Nordisk Miljömärkning kommer att utarbeta kriterier för e-handelstransporter under det närmaste halvåret. Därefter skickas kriterierna ut på en bred och öppen remiss.

– Jag vill understryka att det är avgörande att både e-handeln och logistikaktörer fortsätter att engagera sig i utvecklingen så att Svanenmärkningen blir relevant och kan göra skillnad, säger Sara Bergman.

Företag och organisationer kan anmäla sitt intresse för mer information här (webbinarium, remisslista) : info@svanen.se

För mer information:

Sara Bergman, kriteriechef & hållbarhetsansvarig+46 (0)8 55 55 24 56, sara.bergman@svanen.se

Sara Bergman intervjuas av ehandel.se:

Så funkar Svanen

Bild på Sara Bergman bifogas.

Utmaning att handla för en mer hållbar garderob23.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Black Friday närmar sig och många låter sig ryckas med av köphetsen. Men det finns medvetna konsumenter som vill göra miljömässigt bättre val. Sex av tio svenska konsumenter vill välja miljömässigt mer hållbara kläder och lika många vill välja Svanenmärkta kläder och skor, visar Svanens nordiska konsumentundersökning. Men även om många vill göra miljömässigt bättre val upplevs det som svårt, vilket hindrar den gröna omställningen.