Grönwalls i Bingolotto

Dansbandet som funnits lika länge som Bingolotto gästar oss på söndag. Grönwalls har funnits i 30 år och fört svensk dansbandsmusik framåt och räknas som ett av de stora på svenska dansbandsscenen. Den 28 februari, kl. 18.00 spelar de i BingoLotto!

Grönwalls bildades i Hässleholm 1991. Året därpå vann de Dansbands-SM och sedan följde år av publikrekord och succéer på Svensktoppen. Efter 15 år av framgång ville Grönwalls dra ner på tempot. Man koncentrerade sig på att göra några få större gig om året. Inspelning av ny musik upphörde 2005. Men åren av frånvaro har inte minskat intresset för Grönwalls musik, snarare tvärtom. En låt som ”Varje litet ögonkast” kunde under tiden det  begav sig inte testas på Svensktoppen p g a utländska låtskrivare, och fick därmed ingen listplacering. Men publiken älskade den och idag är den en av de 10 mest spelade dansbandslåtarna på Spotify med 12,5 M streams. En lista som toppas av BlackJacks ”Inget stoppar oss nu” och Arvingarnas ”Eloise” som tvåa.

Nu är Grönwalls tillbaka, med  samma sex medlemmar som för bildade bandet för 30 år sedan. Nya låten ”Vaknar i natten” bygger på ett danskt original, med svensk översättning av bandets sångerska Monia Sjöström. Det är kanske ingen  någon klassisk dansbandslåt, men den ligger helt i linje med där bandet befinner sig idag.

Men vem är Grönwall kanske någon frågar sig?

Det är faktist Micke, bandets andra sångare. Med sitt danska påbrå (dansk pappa) döptes han till Bo Mikael Grönvald Andersen. När bandet behövde ett namn tog man helt enkelt Mickes andranamn lite på skoj, ändrade lite och tänkte att man skulle byta när man kom på något bättre. Men i takt med framgångarna blev det omöjligt att ändra och namnet Grönwalls fick leva vidare.

28/2 premiärspelar Grönwalls sin nya singel i TV4’s Bingolotto och de pryder även omslaget till nya numret av tidningen Får Jag Lov som släpps i slutet av Februari.

”Jag tänker inte alls gå hem” BingoLotto i TV4 med Casper och Agneta hela sommaren23.3.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

”Jag tänker inte alls gå hem” BingoLotto med Casper och Agneta hela sommaren 30 år ska givetvis firas. Bland annat med direktsänd Midsommarbingo 25 juni och BingoLotto sommaren lång. Lotta Engberg och Stefan Odelberg tar med blomster i håret med oss på allt som den svenska midsommartraditionen bjuder. Casper Janebrink och Agneta Sjödin ser därefter till att hålla vår underbara och efterlängtade årstid levande i bästa västkustmiljö.