Gruppsykologi av Lars Svedberg är Årets Projektledarbok 2022

Nu står det klart att Gruppsykologi: Om grupper, organisationer och ledarskap av Lars Svedberg (Studentlitteratur) är Årets Projektledarbok 2022. Boken har blivit en klassiker och vänder sig till alla som söker en nyanserad förståelse av gruppers dynamik, ledarskap och organisationsfrågor.
Gruppsykologi av Lars Svedberg är Årets Projektledarbok 2022.

– Det är förstås hedrande att bli uppmärksammad på detta sätt, säger Lars Svedberg, bokens författare, docent i pedagogik och legitimerad psykolog som forskar om ledarskap och ledning på olika nivåer inom politiskt styrda organisationer.

I Gruppsykologi: Om grupper, organisationer och ledarskap flätas tidlös och aktuell kunskap från psykologi och pedagogik samt ledarskaps- och organisationsteori samman i en diskussion kring de möjligheter och dilemman som grupper, organisationer och dess ledare ställs inför.

– En viktig poäng med boken i projektledarsammanhang är att den rör sig mellan två relevanta nivåer: en praktisk och en teoretisk. Det betyder att läsaren erbjuds en teoretiskt grundad kunskap och meningsfulla metodiska principer i stort och smått. En sådan metodik är en tjänare och inte en herre, berättar Lars Svedberg.

En aktuell klassiker

När den första upplagan av Gruppsykologi gavs ut 1997 var den en av de första böckerna på svenska inom området. 2021 års upplaga har genomgått en omfattande bearbetning och uppdatering och är den sjunde i ordningen.

– Jag tror att en orsak till att boken blivit så pass långlivad är att den skiljer sig från andra böcker om gruppsykologi på så sätt att den relaterar skeenden i grupper till ledarskap och organisation. Det passar väl in i vår tid när de flesta organisationer faktiskt består av många olika grupper som ska samspela med varandra. Att förstå dynamiken inom och mellan grupper är därför en av nycklarna när det gäller lyhört ledarskap och kunskap om organisationers egendynamik, säger Lars Svedberg.

Om priset

Utmärkelsen Årets Projektledarbok delas ut av Svenskt Projektforum. Juryn bedömer hur aktuella böckerna är, hur lätta de är att ta till sig samt om de tillför något nytt. Böckerna måste beröra något som direkt kan användas inom projektområdet.

Juryns motivering lyder:

En heltäckande och vetenskapligt grundad bok om individer, grupper och ledarskap. En bra bok för alla som vill veta mer om hur individer och grupper fungerar. Den berör många teorier och modeller och ger en nyttig översikt inom området ledarskap oavsett om läsaren är en privatperson, projektledare eller har en annan ledarbefattning. Boken är dessutom lätt att läsa och lätt att ta till sig.

Gruppsykologi av Lars Svedberg är Årets Projektledarbok 2022.
Omslaget till Gruppsykologi (7:e upplagan, 2021)
Författaren Lars Svedberg.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.