Gruvtillstånd beviljat i Kallak – vi kan kommentera

Regeringen beslutar att bevilja ansökan om gruvtillstånd i Kallak (eller Gállok på samiska)

Det samiska folket ska tillgodoses rättigheter enligt svensk grundlag och Sveriges internationella åtaganden för att inte diskrimineras. Att bygga en gruva kränker rättigheterna för det samiska folket som är bosatt i området och skulle leda till miljöförstörelse bland annat förstöra för den naturbetesbaserade renskötseln i området genom att skära av en viktig flyttled och minska betesområden för renar.

Civil Rights Defenders ser mycket oroat på det återkommande problemet med att det samiska folkets mänskliga rättigheter kränks i samband med naturresursanvändning på markområden som är centrala för att samer ska kunna behålla och utveckla sin kultur.

Vi kan svara på frågor som exempelvis: Vad innebär beslutet? Vad är nästa steg i processen? Vilka rättigheter aktualiseras i ärendet? Vad krävs för att Sverige ska ge ett fullgott skydd för samiska rättigheter?

Kontakta oss för mer information eller för en kommentar från vår jurist Tilda Pontén.

Tusentals döda i Ukraina – så dokumenteras övergreppen17.5.2022 15:36:09 CEST | Pressmeddelande

Nyligen rapporterades det att den första ryska soldaten har ställts inför rätta i Kiev. För att samla in bevisning som kan användas till framtida rättegångar har flera demokrati- och människorättsorganisationer i Ukraina nu ställt om sin ordinarie verksamhet. – Vårt mål är att säkerställa rätten till sanningen, säger Kateryna Petrova, från den ukrainska organisationen The Regional Center for Human Rights.