Grythyttan i ny skrud för gourmanden

Grythyttan är känd för sin långa tradition av god mat- och dryckeskultur, och självklart har en sådan ort sitt eget vatten i sann gourmetanda. Grythyttan lanserar nu ett stilla och varsamt kolsyrat vatten i en exklusiv PET-flaska som förstärker måltidsupplevelsen.

Ända sedan Gästgivargården uppfördes 1641 har man kunnat släcka törsten på plats i Grythyttan. Vattnet har lokala anor och kommer från trakten då det hämtas från Hellebrunn utanför Grythyttan. Vattnet är därmed friskt och naturligt fyllt med viktiga mineraler.

– Grythyttan är ett resultat av ett nära samarbete med krögare och sommelierer, och tillsammans med dem har vi utökat Grythyttans sortiment med en ny variant som är varsamt kolsyrad. Vi har även tagit fram två nya flaskformat för att förstärka helheten kring mat- och dryckesupplevelsen, säger Stefan Santos marknadschef Grythyttan.

Grythyttan tappas direkt från källan med en orörd mineralbalans från naturen utan några tillsatser. Det stilla källvattnet är ett neutralt vatten med en lätt sälta, bra mineralbalans och frisk karaktär. Det kolsyrade vattnet är varsamt kolsyrat. Smaken är frisk med balanserad sälta och lätt karaktär med fina bubblor. För att optimera friskheten och mineralbalansen i vattnet serveras drycken kyld vid 4 till 8 grader.

– Självklart är det viktigt med ett gott vatten till en måltid med många smaker. Det är vattnet som medlar mellan maten och vinet, och neutraliserar smaklökarna inför nästa upplevelse. Ett varsamt kolsyrat vatten är dessutom fräscht och behagligt att dricka och kan bidra till hela smakupplevelsen, säger Daniel Norlander, sommelier på Grythyttans Gästgivargård.

De nya formaten lanseras i november i samband med delfinalerna av Årets Kock i Helsingborg och Karlstad, men redan idag kan man lägga order. För beställning, ring 0771-49 49 10.

För mer information vänligen kontakta:

Stefan Santos, marknadschef, Grythyttan
076 -116 79 50,  stefan.santos@spendrups.se

Annika Molander, kommunikationsdirektör, Spendrups
073-355 06 16,  annika.molander@spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Schwapples – säsongens höstigaste fördrink!19.10.2017 09:54Pressmeddelande

Nu är det äntligen höst! Med kyliga dagar och värmande brasor. Och med nya, goda drinkar som tar tillvara på vad hösten erbjuder. Bokstavligen. Så bjud över dina vänner på en drink med säsongens mest självklara ingrediens – äpple! Schwapples är den perfekta fördrinken att bjuda på i höstmörkret, inte minst för att den serveras i en riktig äppelkopp. Drinken gör du såklart på trädgårdens egna äpplen. Klimatsmart och gott på samma gång!

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.