Grythyttan i ny skrud för gourmanden

4.11.2015 09:23 | Spendrups Bryggeri AB

Grythyttan är känd för sin långa tradition av god mat- och dryckeskultur, och självklart har en sådan ort sitt eget vatten i sann gourmetanda. Grythyttan lanserar nu ett stilla och varsamt kolsyrat vatten i en exklusiv PET-flaska som förstärker måltidsupplevelsen.

Ända sedan Gästgivargården uppfördes 1641 har man kunnat släcka törsten på plats i Grythyttan. Vattnet har lokala anor och kommer från trakten då det hämtas från Hellebrunn utanför Grythyttan. Vattnet är därmed friskt och naturligt fyllt med viktiga mineraler.

– Grythyttan är ett resultat av ett nära samarbete med krögare och sommelierer, och tillsammans med dem har vi utökat Grythyttans sortiment med en ny variant som är varsamt kolsyrad. Vi har även tagit fram två nya flaskformat för att förstärka helheten kring mat- och dryckesupplevelsen, säger Stefan Santos marknadschef Grythyttan.

Grythyttan tappas direkt från källan med en orörd mineralbalans från naturen utan några tillsatser. Det stilla källvattnet är ett neutralt vatten med en lätt sälta, bra mineralbalans och frisk karaktär. Det kolsyrade vattnet är varsamt kolsyrat. Smaken är frisk med balanserad sälta och lätt karaktär med fina bubblor. För att optimera friskheten och mineralbalansen i vattnet serveras drycken kyld vid 4 till 8 grader.

– Självklart är det viktigt med ett gott vatten till en måltid med många smaker. Det är vattnet som medlar mellan maten och vinet, och neutraliserar smaklökarna inför nästa upplevelse. Ett varsamt kolsyrat vatten är dessutom fräscht och behagligt att dricka och kan bidra till hela smakupplevelsen, säger Daniel Norlander, sommelier på Grythyttans Gästgivargård.

De nya formaten lanseras i november i samband med delfinalerna av Årets Kock i Helsingborg och Karlstad, men redan idag kan man lägga order. För beställning, ring 0771-49 49 10.

För mer information vänligen kontakta:

Stefan Santos, marknadschef, Grythyttan
076 -116 79 50,  stefan.santos@spendrups.se

Annika Molander, kommunikationsdirektör, Spendrups
073-355 06 16,  annika.molander@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.