Grythyttan Skogsglögg – en bärig hantverksglögg från Bergslagen

Grythyttan Skogsglögg kommer från hjärtat av trolska Bergslagen. Glöggens fruktbas är gjord på bär och äpple och kryddas enligt klassiskt svenskt recept. Lagom till Skogsglöggs 20-årsjubileum får flaskan dessutom en ny, grön etikett för att tydligare visa ursprung och karaktär. Finns att köpa på Systembolaget från och med 1 november.

Grythyttan Skogsglögg har producerats i Bergslagen sedan år 2001. Idag är den en uppskattad säsongsdryck som förstås gör sig allra bäst till adventsfika och julbord. Till skillnad mot de flesta andra glöggsorter som görs på vin från vindruvor görs Skogsglögg på en fruktbas av bär och äpple. Det ger den en särskild fräschör av friska blåbär och lingon, som passar perfekt till det klassiska kryddreceptet.

Spendrups Bryggeri köpte den lilla glöggfabriken lagom till att Skogsglögg fyller 20 år. Originalreceptet behålls, men flaskan får en ny grön etikett för att tydligare visa ursprung och karaktär.

Vinifiering

Grythyttans Skogsglögg är en bärvinsglögg från Bergslagen och gjord enligt klassiskt svenskt recept. Basen består av lingon, blåbär och äpple som sedan kryddas med klassiska julkryddor som kryddnejlika, kardemumma, pomerans och ingefära.

Tillverkningen startar i maj med jäsning av bär- och fruktjuice tillsammans med kryddor på ståltank. Blenden får sedan ligga 3-4 veckor för att alla smaker ska extraheras ordentligt innan varsam filtrering sker. Efter sommaren är glöggen klar att buteljeras för att sedan få vila på flaska så att alla smaker integreras och glöggen blir som allra bäst lagom till jul.

Doft

Doften är stor och kryddig med inslag av kardemumma och kryddnejlika.

Smak

Smaken är elegant med fin balans mellan sötma och syra och toner av blåbär, lingon, ingefära, kanel, kryddnejlika och pomerans. Eftersmaken är lång och har nyanserade inslag av julkryddor.

Servering

Förhöj smaken av julkryddor genom att servera Grythyttan Skogsglögg varm på traditionellt vis, gärna med mandel och russin. Eller servera den som en kall aperitif med is och apelsinskiva.

Öppnad flaska förvaras kyld och bör konsumeras inom tre veckor. Glögg i oöppnad förpackning bör konsumeras inom 18 månader.

FAKTA:

Produktnamn: Grythyttan Skogsglögg

Ursprung: Sverige

Förpackning: 750 ml, glasflaska med skruvkapsyl

Alkoholhalt: 14,5%

Pris: 98 kr

Distribution: Ca 300 butiker

Sortiment: TSS. Säsongsprodukt, säljstart 1 november 2021

Artikelnummer: 96460-01

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.

Plantations single cask lanseras i två omgångar – första fem faten släpps 28 oktober7.10.2021 07:58:34 CEST | Pressmeddelande

Plantation fortsätter att utforska rommens gränser. Nu är det äntligen dags för deras årliga Single Cask-släpp. De första fem lanseras den 28 oktober och följs upp av ett släpp med ytterligare fem singelfat den 25 november. Det är tio minst sagt unika romupplevelser. Vad sägs om rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown? Samtliga buteljeringar har naturligtvis fått slutlagring i Cognac, Frankrike i sann Plantationanda.