GS ansluter inte till partsöverenskommelsen om LAS

GS förbundsstyrelse har beslutat att GS inte kommer ansluta till partsöverenskommelsen om LAS i nuläget.

Fredagen 4/12 valde LO-förbunden IF Metall och Kommunal att hoppa på partsöverenskommelsen om LAS. Partsöverenkommelsen som IF Metall och Kommunal gick med på var en omarbetad version av den som LO enhälligt tidigare sagt nej till. Efter att en ny överenskommelse fanns på bordet behövde GS beslutata sig för om GS ska hoppa på denna nya överenskommelsen eller avstå.

Sent igår beslutade GS förbundsstyrelse att GS i nuläget inte kommer att ansluta till den omarbetade partsöverenskommelse som IF Metall och Kommunal numera ingår i.

Läs GS förbundsstyrelse uttalande i sin helhet här:

Uttalande från GS förbundsstyrelse

Med anledning av att IF Metall och Kommunal den 4 december meddelade att man via förhandlingar med Svenskt Näringsliv träffat överenskommelse om att, med vissa kompletteringar, ansluta till den uppgörelse i LAS-frågan som sedan tidigare träffats med PTK, vill GS klargöra följande:

• GS har inte för avsikt att ansluta till överenskommelsen i nuläget. De kompletteringar som gjorts ändrar inte vårt tidigare ställningstagande och vi har dessutom svårt att se på vilket sätt en anslutning på något väsentligt sätt skulle leda till möjligheter att förändra innehållet.

• GS uppfattning har genom hela denna process varit att den här typen av frågor ska hanteras på huvudorganisationsnivå, dvs LO, PTK och Svenskt Näringsliv. Skälen för detta blir ännu starkare när frågan nu blir föremål för politisk hantering.

• IF Metalls och Kommunals anslutning till LAS-uppgörelsen reser frågor om hur befintliga avtals- och försäkringslösningar på LO-nivå påverkas. Det är nödvändigt att vidare analysera dessa effekter. Det är beklagligt att detta nu får göras i efterhand.
  • GS inriktning är även fortsättningsvis att öka våra medlemmars trygghet på arbetsmarknaden och förbundet kommer löpande att följa utvecklingen med den inriktningen som riktmärke.

Stockholm 20-12-09

GS förbundsstyrelse