GS säger ja till nya avtal på 29 månader

Samtliga fem förbund i Facken inom industrin (där GS ingår) har gemensamt svarat ja till de opartiska ordförandenas slutliga hemställan i industriförhandlingarna. Avtalen löper över 29 månader och har ett avtalsvärde på 5,4 procent. De sista 12 månaderna är uppsägningsbart.

Avtalen ger förutsättningar för fortsatta reallöneökningar och ligger på en nivå som kan normera på svensk arbetsmarknad och samtidigt gynna Sveriges konkurrenskraft.

För LO-förbunden innehåller avtalen en låglönesatsning där arbetsplatser eller branscher med anställda som tjänar under 26 100 per månad får en högre lönepott.

Det innebär också ett förstärkt försäkringspaket som sänker åldern för när anställda samlar in till sin avtalspension.

Avtalen ger en nivåhöjning på 3 procent den 1 november 2020 och 2,4 procent den 1 april 2022.

De nya avtalen gäller från den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023.

GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö:

• Vi har just genomfört en historiskt svår avtalsrörelse med riktigt tuffa förhandlingar om hur ett nytt avtal ska se ut. Trots alla utmaningar är jag nöjd med att vi kan gå in i en ny avtalsperiod med goda förutsättningar för ökad reallön för våra medlemmar och att huvuddelen av löneökningarna kommer redan 1 november i år.

GS avtalssekreterare Madelene Engman:

• Den här avtalsrörelsen måste ses mot bakgrund av att vi är mitt uppe i en världsomfattande pandemi och att arbetsgivarna gått ut stenhårt med krav på att växla ned löneökningstakten. Att i det läget klara av att ändå förhandla fram så pass starka kollektivavtal är enbart tack vare vår fackliga styrka.