GTM i Wiesbaden: allt ljus på tyska turismindustrin
Den två dagar långa workshopen avslutades med en on-site-enkät bland de tyska utställarna som gav att 19 procent av dem deltog i GTM för första gången, 81 procent besökte mässan för minst andra gången, och över 38 procent av utställarna hade deltagit hela tio gånger eller fler. Eventets omdöme blev ännu mer positivt än föregående år: 98 procent var nöjda eller mycket nöjda med sitt deltagande (2018: 94 procent), 94 procent hade för avsikt att också delta i GTM år 2020. Totalt sett ansåg 85 procent av utställarna att GTM är en bra eller mycket bra plattform för affärsuppgörelser. 80 procent av deltagarna kunde knyta minst sex nya kontakter med internationella key accounts och mer än hälften av dem knöt fler än tio nya affärskontakter.
Över 500 experter och beslutsfattare från den internationella reseindustrin samt branschjournalister från alla viktiga källmarknader deltog i den 45:e GTM från den 12 till den 14 maj 2019 i Wiesbaden. Inom ramen för sitt Educational Programme informerade DZT och dess partner de internationella gästerna om aktuella trender, innovationer och turistprodukter från Tyskland. Vid den två dagar långa workshopen i RheinMain CongressCenter samlades runt 300 utställare från hotell- och transportbranschen, incomingagenturer samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina produkter för en internationell branschpublik. Runt 18 000 möten bokades i networking-verktyget som fanns tillgängligt för utställare och deltagare.
Utställarna var särskilt imponerade över hur smidigt allt fungerade samt den organisatoriska handledningen på plats. Wiesbadens närhet till det mesta och användandet av kollektivtrafik nämndes också i positiva ordalag.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarade vid GTM:s avslutning:
– Årets GTM är ett kvitto på att beslutsfattare från den internationella reseindustrin verkligen sätter värde på personlig kontakt och en effektiv och professionell organisation. Jag vill därför rikta ett hjärtligt tack till de ansvariga från staden Wiesbaden, organisatorerna i Wiesbaden Marketing GmbH:s och HA Hessens respektive team samt alla som har hjälp till med arrangemanget. De har möjliggjort framgångsrika affärsavtal och skapat en professionell ram för eventet till våra partners i den tyska reseindustrin.
Martin Michel, VD för Wiesbaden Marketing GmbH, om eventet:
– Som arrangörer för GTM 2019 fick vi en fantastisk chans att presentera vår stad för de många beslutsfattarna från den internationella reseindustrin. Vi är övertygade om att GTM kommer att ge tydliga impulser för Wiesbadens position som kultur- och stadsresmål på den internationella marknaden.
Eventorganisation i tiden: kommunikation via sociala medier och Green Event
För att nå ut med eventet till en så bred publik som möjligt använde sig DZT även i år av sociala medier som Twitter (hashtag #gtm19) i sin kommunikation.
Sedan 2012 har DZT arrangerat GTM som ett så kallat green event, och även årets evenemang gick i hållbarhetens tecken.Som ett led i detta stöttas deltagarna att resa med tåg till eventet, all catering kommer från lokala producenter, det förekommer ingen användning av engångsglas, -tallrikar och -bestick, och organisationen använder sig av kollektivtrafik för persontransporter.
Traditionell avslutning
Vid eventets avslutning överräckte värdstaden Wiesbaden GTM-pokalen till nästa års värdregion: Mecklenburg-Vorpommern. GTM 2020 går av stapeln den 10 till 12 maj i Rostock och Schwerin.
Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.
Nyckelord
Kontakter
Gustav SvärdPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85gustav.svaerd@germany.travelBilder
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
Tyska turistbyrån presenterar årets studieresor, kampanjer samt statistik från 2023.8.2.2024 16:05:01 CET | Pressmeddelande
Den 14 februari välkomnar Tyska Turistbyrån journalister och andra intressenter till ett hybridmöte med tema studieresor för journalister och influencers, kampanjer under året som kommer samt statistik från föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum