GTM i Wiesbaden: allt ljus på tyska turismindustrin

Med den 45:e Germany Travel Mart™ skrev Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) ytterligare ett kapitel i framgångssagan GTM, som är ett av de viktigaste företagseventen för tysk incomingturism.

FOTO: Christoph Boeckheler
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, och Simone Zagrodnik, marknadschef för Wiesbaden Marketing GmbH (höger), med Tobias Woitendorf, ställföreträdande VD för Mecklenburg-Vorpommerns turismförbund. FOTO: Christoph Boeckheler

Den två dagar långa workshopen avslutades med en on-site-enkät bland de tyska utställarna som gav att 19 procent av dem deltog i GTM för första gången, 81 procent besökte mässan för minst andra gången, och över 38 procent av utställarna hade deltagit hela tio gånger eller fler. Eventets omdöme blev ännu mer positivt än föregående år: 98 procent var nöjda eller mycket nöjda med sitt deltagande (2018: 94 procent), 94 procent hade för avsikt att också delta i GTM år 2020. Totalt sett ansåg 85 procent av utställarna att GTM är en bra eller mycket bra plattform för affärsuppgörelser. 80 procent av deltagarna kunde knyta minst sex nya kontakter med internationella key accounts och mer än hälften av dem knöt fler än tio nya affärskontakter.

Över 500 experter och beslutsfattare från den internationella reseindustrin samt branschjournalister från alla viktiga källmarknader deltog i den 45:e GTM från den 12 till den 14 maj 2019 i Wiesbaden. Inom ramen för sitt Educational Programme informerade DZT och dess partner de internationella gästerna om aktuella trender, innovationer och turistprodukter från Tyskland. Vid den två dagar långa workshopen i RheinMain CongressCenter samlades runt 300 utställare från hotell- och transportbranschen, incomingagenturer samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina produkter för en internationell branschpublik. Runt 18 000 möten bokades i networking-verktyget som fanns tillgängligt för utställare och deltagare.

Utställarna var särskilt imponerade över hur smidigt allt fungerade samt den organisatoriska handledningen på plats. Wiesbadens närhet till det mesta och användandet av kollektivtrafik nämndes också i positiva ordalag.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarade vid GTM:s avslutning:

– Årets GTM är ett kvitto på att beslutsfattare från den internationella reseindustrin verkligen sätter värde på personlig kontakt och en effektiv och professionell organisation. Jag vill därför rikta ett hjärtligt tack till de ansvariga från staden Wiesbaden, organisatorerna i Wiesbaden Marketing GmbH:s och HA Hessens respektive team samt alla som har hjälp till med arrangemanget. De har möjliggjort framgångsrika affärsavtal och skapat en professionell ram för eventet till våra partners i den tyska reseindustrin.

Martin Michel, VD för Wiesbaden Marketing GmbH, om eventet:

– Som arrangörer för GTM 2019 fick vi en fantastisk chans att presentera vår stad för de många beslutsfattarna från den internationella reseindustrin. Vi är övertygade om att GTM kommer att ge tydliga impulser för Wiesbadens position som kultur- och stadsresmål på den internationella marknaden.

Eventorganisation i tiden: kommunikation via sociala medier och Green Event

För att nå ut med eventet till en så bred publik som möjligt använde sig DZT även i år av sociala medier som Twitter (hashtag #gtm19) i sin kommunikation.

Sedan 2012 har DZT arrangerat GTM som ett så kallat green event, och även årets evenemang gick i hållbarhetens tecken.Som ett led i detta stöttas deltagarna att resa med tåg till eventet, all catering kommer från lokala producenter, det förekommer ingen användning av engångsglas, -tallrikar och -bestick, och organisationen använder sig av kollektivtrafik för persontransporter.

Traditionell avslutning

Vid eventets avslutning överräckte värdstaden Wiesbaden GTM-pokalen till nästa års värdregion: Mecklenburg-Vorpommern. GTM 2020 går av stapeln den 10 till 12 maj i Rostock och Schwerin.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

FOTO: Christoph Boeckheler

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.

DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome7.5.2020 12:20:16 CESTPressmeddelande

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.