GTM i Wiesbaden: allt ljus på tyska turismindustrin

Med den 45:e Germany Travel Mart™ skrev Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) ytterligare ett kapitel i framgångssagan GTM, som är ett av de viktigaste företagseventen för tysk incomingturism.
FOTO: Christoph Boeckheler
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, och Simone Zagrodnik, marknadschef för Wiesbaden Marketing GmbH (höger), med Tobias Woitendorf, ställföreträdande VD för Mecklenburg-Vorpommerns turismförbund. FOTO: Christoph Boeckheler

Den två dagar långa workshopen avslutades med en on-site-enkät bland de tyska utställarna som gav att 19 procent av dem deltog i GTM för första gången, 81 procent besökte mässan för minst andra gången, och över 38 procent av utställarna hade deltagit hela tio gånger eller fler. Eventets omdöme blev ännu mer positivt än föregående år: 98 procent var nöjda eller mycket nöjda med sitt deltagande (2018: 94 procent), 94 procent hade för avsikt att också delta i GTM år 2020. Totalt sett ansåg 85 procent av utställarna att GTM är en bra eller mycket bra plattform för affärsuppgörelser. 80 procent av deltagarna kunde knyta minst sex nya kontakter med internationella key accounts och mer än hälften av dem knöt fler än tio nya affärskontakter.

Över 500 experter och beslutsfattare från den internationella reseindustrin samt branschjournalister från alla viktiga källmarknader deltog i den 45:e GTM från den 12 till den 14 maj 2019 i Wiesbaden. Inom ramen för sitt Educational Programme informerade DZT och dess partner de internationella gästerna om aktuella trender, innovationer och turistprodukter från Tyskland. Vid den två dagar långa workshopen i RheinMain CongressCenter samlades runt 300 utställare från hotell- och transportbranschen, incomingagenturer samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina produkter för en internationell branschpublik. Runt 18 000 möten bokades i networking-verktyget som fanns tillgängligt för utställare och deltagare.

Utställarna var särskilt imponerade över hur smidigt allt fungerade samt den organisatoriska handledningen på plats. Wiesbadens närhet till det mesta och användandet av kollektivtrafik nämndes också i positiva ordalag.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarade vid GTM:s avslutning:

– Årets GTM är ett kvitto på att beslutsfattare från den internationella reseindustrin verkligen sätter värde på personlig kontakt och en effektiv och professionell organisation. Jag vill därför rikta ett hjärtligt tack till de ansvariga från staden Wiesbaden, organisatorerna i Wiesbaden Marketing GmbH:s och HA Hessens respektive team samt alla som har hjälp till med arrangemanget. De har möjliggjort framgångsrika affärsavtal och skapat en professionell ram för eventet till våra partners i den tyska reseindustrin.

Martin Michel, VD för Wiesbaden Marketing GmbH, om eventet:

– Som arrangörer för GTM 2019 fick vi en fantastisk chans att presentera vår stad för de många beslutsfattarna från den internationella reseindustrin. Vi är övertygade om att GTM kommer att ge tydliga impulser för Wiesbadens position som kultur- och stadsresmål på den internationella marknaden.

Eventorganisation i tiden: kommunikation via sociala medier och Green Event

För att nå ut med eventet till en så bred publik som möjligt använde sig DZT även i år av sociala medier som Twitter (hashtag #gtm19) i sin kommunikation.

Sedan 2012 har DZT arrangerat GTM som ett så kallat green event, och även årets evenemang gick i hållbarhetens tecken.Som ett led i detta stöttas deltagarna att resa med tåg till eventet, all catering kommer från lokala producenter, det förekommer ingen användning av engångsglas, -tallrikar och -bestick, och organisationen använder sig av kollektivtrafik för persontransporter.

Traditionell avslutning

Vid eventets avslutning överräckte värdstaden Wiesbaden GTM-pokalen till nästa års värdregion: Mecklenburg-Vorpommern. GTM 2020 går av stapeln den 10 till 12 maj i Rostock och Schwerin.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

FOTO: Christoph Boeckheler