GUB ökar antalet hybridbussar

Under december utökar Gamla Uppsala Buss (GUB) som utför stadsbusstrafiken i Uppsala åt UL antalet hybridbussar med 15 ledbussar utöver de 20 normalbussar med hybriddrift man haft sedan 2015. Det rör sig om en ny typ av biogasbussar med lätthybridteknik som bidrar till en renare och tystare stadsmiljö.

De nya bussarna är liksom övriga bussar i GUB:s trafik av märket MAN men byggda på en ny chassigeneration som, tillsammans med nya materialval i karossen, ger en stor viktbesparing jämfört med tidigare.

– Med hjälp av viktminskningen, hybridtekniken och en ny – mindre men effektivare – biogasmotor räknar vi med upp till 20 procent minskad energiförbrukning jämfört med konventionella ledbussar, berättar GUB:s VD Jonas Skovgaard.

De 15 biogasbussarna med hybridteknik ersätter dieselbussar och till skillnad från bussarna som ersätts får de nya även fortsatt trafikera de centrala delarna av Uppsala, där Uppsalas miljözon annars satt stopp för de äldre dieselbussarna efter nyår.

Renare och tystare i stadskärnan

Hybridbussarna har också stopp-start-funktion vilket betyder att förbränningsmotorn stängs av när bussen står stilla vid exempelvis hållplatser eller trafiksignaler. Det bidrar till att Uppsalas invånare får en bättre miljö runt busshållplatserna och i stadens centrala delar där det är tätt mellan stoppen. Vid start hjälper dessutom hybridtekniken till att få fart på bussen från stillastående, vilket annars är den tyngsta belastningen på förbränningsmotorn och den största orsaken till hög förbrukning och utsläpp. Biogashybridbussen släpper ut betydligt mindre mängder skadliga avgaser och är dessutom tystare än de bussar de ersätter vilket gynnar stadsmiljön.

Bussarna har likt de övriga bussar GUB köpt de senaste åren också lättviktssäten för att ytterligare hålla ned vikten. Lättviktssätena innebär utöver bränslebesparing också fördelar för allergiker då de innehåller mindre mängder allergener. Alla bussklädslar GUB använder är dessutom fullt återvinningsbara genom att textilfibrerna kan återvinnas i nya tyger. Tygeti klädseln är även certifierat med den europeiska miljömärkningen EU Ecolabel, populärt kallad EU-blomman. EU Ecolabel är Europas motsvarighet till Svanen och en av världens främsta miljömärkningar.

– En annan nyhet med bussarna som passagerarna kanske lättare märker direkt är de större fönsterpartierna, vilket gör att passagerarutrymmet känns ljusare och luftigare, säger Jonas Skovgaard.

Jag tror våra kunder kommer märka stor skillnad när de stiger ombord i de nya bussarna, säger Johan Wadman, trafikdirektör på Trafik och samhälle, som ansvarar för UL.

En upphandlingsprocess för helelektriska ledbussar har också inletts och GUB räknar med att kunna ta de första elbussarna i bruk under 2022.

Mer information:

VD Jonas Skovgaard, 018-444 58 58, jonas.skovgaard@gub.se