GUB ökar antalet hybridbussar
De nya bussarna är liksom övriga bussar i GUB:s trafik av märket MAN men byggda på en ny chassigeneration som, tillsammans med nya materialval i karossen, ger en stor viktbesparing jämfört med tidigare.
– Med hjälp av viktminskningen, hybridtekniken och en ny – mindre men effektivare – biogasmotor räknar vi med upp till 20 procent minskad energiförbrukning jämfört med konventionella ledbussar, berättar GUB:s VD Jonas Skovgaard.
De 15 biogasbussarna med hybridteknik ersätter dieselbussar och till skillnad från bussarna som ersätts får de nya även fortsatt trafikera de centrala delarna av Uppsala, där Uppsalas miljözon annars satt stopp för de äldre dieselbussarna efter nyår.
Renare och tystare i stadskärnan
Hybridbussarna har också stopp-start-funktion vilket betyder att förbränningsmotorn stängs av när bussen står stilla vid exempelvis hållplatser eller trafiksignaler. Det bidrar till att Uppsalas invånare får en bättre miljö runt busshållplatserna och i stadens centrala delar där det är tätt mellan stoppen. Vid start hjälper dessutom hybridtekniken till att få fart på bussen från stillastående, vilket annars är den tyngsta belastningen på förbränningsmotorn och den största orsaken till hög förbrukning och utsläpp. Biogashybridbussen släpper ut betydligt mindre mängder skadliga avgaser och är dessutom tystare än de bussar de ersätter vilket gynnar stadsmiljön.
Bussarna har likt de övriga bussar GUB köpt de senaste åren också lättviktssäten för att ytterligare hålla ned vikten. Lättviktssätena innebär utöver bränslebesparing också fördelar för allergiker då de innehåller mindre mängder allergener. Alla bussklädslar GUB använder är dessutom fullt återvinningsbara genom att textilfibrerna kan återvinnas i nya tyger. Tygeti klädseln är även certifierat med den europeiska miljömärkningen EU Ecolabel, populärt kallad EU-blomman. EU Ecolabel är Europas motsvarighet till Svanen och en av världens främsta miljömärkningar.
– En annan nyhet med bussarna som passagerarna kanske lättare märker direkt är de större fönsterpartierna, vilket gör att passagerarutrymmet känns ljusare och luftigare, säger Jonas Skovgaard.
– Jag tror våra kunder kommer märka stor skillnad när de stiger ombord i de nya bussarna, säger Johan Wadman, trafikdirektör på Trafik och samhälle, som ansvarar för UL.
En upphandlingsprocess för helelektriska ledbussar har också inletts och GUB räknar med att kunna ta de första elbussarna i bruk under 2022.
Mer information:
VD Jonas Skovgaard, 018-444 58 58, jonas.skovgaard@gub.se
Trafikchef/Miljösamordnare Eva Pettersson, 018-444 58 15, eva.pettersson@gub.se
Miljöadministratör Mikke Holmberg, 018-444 58 73, mikke.holmberg@gub.se
Teknisk chef Tommy Rydbeck, 018-444 58 48, tommy.rydbeck@gub.se
Nyckelord
Bilder
Om
Följ Trafik och samhälle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafik och samhälle
Allt fler valde att resa med UL år 202311.3.2024 10:22:03 CET | Pressmeddelande
I fjol gjordes 44 miljoner resor i UL-trafiken och resandestatistiken för helåret 2023 visar att allt fler väljer att resa med Region Uppsalas kollektivtrafik. I Enköping har antalet resor i stadstrafiken ökat med hela 25 procent och i regionbusstrafiken görs drygt 25 000 resor per dag, vilket är en ökning med fyra procent sedan 2022.
Region Uppsala har certifierat flest bussförare i landet i år15.12.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
204 förare har genomgått branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks förarcertifiering i år. Det är flest i landet och betydligt fler än tvåan på listan, Region Örebro, där 175 förare certifierats. Förarna certifieras efter en utbildning i service och bemötande för att öka trygghet, säkerhet och kvalitet för både förare och resenärer.
Ny busslinje i Bålsta från söndag7.12.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
På söndag 10 december tas linje 34 mellan Bålsta station och Logistik Bålsta i bruk. Linjen är den första av fyra busslinjer i det busslinjenät som lanseras i Bålsta. Målsättningen är att övriga linjer lanseras under hösten 2025. Busslinjenätet har utvecklats i samarbete mellan Håbo kommun och Region Uppsala.
Region Uppsala tar fram affärsmodell för reklam i kollektivtrafiken24.11.2023 09:15:18 CET | Pressmeddelande
Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden har gett förvaltningen Trafik och samhälle i uppdrag att ta fram ett förslag på en ny affärsmodell för reklam i kollektivtrafiken. Förslaget ska presenteras för nämnden i mars nästa år.
Måndag kväll återgår bussarna till ordinarie linjesträckning i Heby29.9.2023 16:10:17 CEST | Pressmeddelande
UL har tillsammans med Heby kommun och polisen fattat beslut om bussarna ska återgå till ordinarie linjesträckning i Heby från och med måndag kväll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum