Gudomliga ambitioner i de exklusiva lanseringarna från Trapiche

27.11.2015 08:00 | Spring Wine & Spirits AB

Den 20 november lanserades två exklusiva single vinyard viner gjorda på Malbec från Argentinska Trapiche. Att namnet Ambrosia härstammar från grekiska mytologin där man kallades gudarnas mat och dryck för just Ambrosia visar på vilken ambitionsnivå man valt vingård och druvor utifrån.

Producenten Bodegas Trapiche har valt ut Finca Ambrosia och Finca Orellana från årgång 2011 till deras Terroir och Single Vineyards serie. Namnet Ambrosia kommer från grekiska mytologin, så kallades gudarnas mat och dryck och det passar väldigt bra även för en vingård som producerar högkvalitets Malbec. Carlos Charré har tagit hand om vingården sedan 2003 och han är mycket stolt över att bli utvald av Trapiches chefsvinmakare Daniel Pi.

Trapiche Malbec Terroir Finca Ambrosia 2011
Detta vin har en stor, ung, kryddig, generös, intensivt fruktig doft med tydlig fatkaraktär. Här finner du toner av mineral, timjan, lite eukalyptus följt av lakrits. Ambrosia har en mycket generös, intensiv smak med koncentrerad mörk bärfrukt och elegant ekfatston. Vinet har en komplex, ung bärig, mineralig och lätt rökig eftersmak. Detta vin kan drickas ungt men har bra potential för lagring för den som har tålamodet att vänta.

Grillat nöt eller vilt kött ackompanjerat av en smakrik gräddsås är en utmärkt matchning till detta vin. Passar även bra till smakrika hårdostar eller chokladtryffel.

Druvorna till Ambrosia skördas för hand. Skördeuttaget var nio ton per hektar. Medelåldern på stockarna är tio år, och raderna i vingården är satta i nord-sydlig riktning. Planteringstätheten är 2500 plantor per hektar. Vinstockarna är inte ympade utan egna. Jäsningen sker med naturlig jäst och skalen macereras i 25 dagar i små cementtankar innan vinet pressas och förs över till ekfaten. Spontan malolaktisk jäsning. Därefter lagras vinet 18 månader på nya franska ekfat

2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Ambrosia

Trapiche Malbec Terroir Finca Orellana 2011
Ambrosia har en stor, kryddig, generös, nyanserad, intensivt sötfruktig doft med tydlig fatkaraktär. Doften har även ett koncentrerat av mörka körsbär och plommon samt en mycket elegant örtighet. Smaken är mycket generös och intensiv med koncentrerad mörka körsbär och elegant ekfatston. Vinet har en komplex, ung bärig, mineralig och lätt rökig eftersmak. Även detta vin går mycket bra att lagra eller att avnjutas direkt precis som det är.

Grillat nöt eller vilt kött ackompanjerat av en smakrik gräddsås. Passar även bra till smakrika hårdostar eller chokladtryffel.

Druvorna skördas för hand. Skördeuttaget var 2,6 ton per hektar. Medelåldern på stockarna är 62 år och är därmed ett av de äldsta i området. Raderna i vingården är satta i nord-sydlig riktning. Planteringstätheten är 5 000 plantor per hektar. Vinstockarna är inte ympade utan har egna rötter. Jäsningen sker med naturlig jäst och skalen macereras i 25 dagar i små cementtankar innan vinet pressas och förs över till ekfaten. Spontan malolaktisk jäsning. Därefter lagras vinet 18 månader på nya franska ekfat

2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Orellana

För mer information, vänligen kontakta;
Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits
tel 08-736 68 87, li.berger@springwine.se

www.springwine.se

2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Ambrosia
2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Ambrosia Land: Argentina, Mendoza, Tupungato, Gualtallary | Producent: Trapiche | Druva: Malbec | Vol: 75cl | Alk: 14,5% | Art.nr 95014 | Pris: 219kr | Antal flaskor 360 | Lansering: 20 november 2015
Ladda ned bild
2011 Trapiche Malbec Single Vineyards Finca Orellana Land: Argentina, Mendoza, La Consulta, San Carlos Vineyard | Producent: Trapiche | Druva: Malbec | Vol: 75cl | Alk: 14,5% | Art.nr 95007 | Pris: 219kr | Antal flaskor 360 | Lansering: 20 november 2015
Ladda ned bild

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender