Guillermo Fadda, SEATs nya försäljningsdirektör för Europa

• I den nyskapade rollen kommer han att leda företagets europeiska försäljningsavdelning
  • Fadda har mycket erfarenhet i branschen efter 25 år inom Volkswagen Group
  • Han kommer närmast från Volkswagen Group Argentina där han axlade rollen som försäljnings- och marknadsdirektör

Martorell, Spanien 01/09/2020. Guillermo Fadda har utsetts till SEAT s nya försäljningsdirektör för den europeiska marknaden från och med 1 oktober. Fadda har varit en del av Volkswagen-koncernen sedan 1995 och senast i rollen som försäljnings- och marknadsdirektör på Volkswagen Group Argentina. Fadda kommer att leda SEATs europeiska försäljningsavdelning, i en nyskapad position för att öka företagets tillväxt i regionen, och kommer att rapportera till SEATs verkställande direktör för försäljning och marknadsföring, Wayne Griffiths.

Griffiths betonade att ”med utnämningen av Guillermo Fadda i denna nya position, strävar företaget efter att stärka sin utveckling i Europa. Under de senaste åren har SEAT och CUPRA varit de snabbast växande varumärkena och sedan 2015 har marknadsandelen ökat med mer än 30%. Jag är övertygad om att hans erfarenhet och bakgrund inom Volkswagen-koncernen kommer att bidra till ökad försäljning.”

Guillermo Fadda har en examen i företagsekonomi och en MBA från ESADE. Han har arbetat för Volkswagen-koncernen sedan 1995, då han tillträdde Audi i Spanien. År 2002 utnämndes han till marknadsdirektör för Audi i Spanien, en tjänst som han hade fram till 2006. Efter det ledde han marknadsföringen på AUDIItaly, och återvände sedan till AUDISpain 2009 för att tillträda tjänsten som försäljningsdirektör, därefter verkställande direktör från 2013, där han befäste varumärkets ledning på den spanska premiummarknaden. 2018 utsågs Fadda till Vice president för försäljning och marknadsföring på Volkswagen Group Argentina, en roll som innebar att leda försäljningen av Volkswagen (det ledande varumärket på den Argentinska marknaden), Volkswagen transportbilar, Audi, Ducati och Traton Group.

SEAT är det enda företaget som designer, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer fordon under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ täcker mobilitetsprodukter och -lösningar för staden. SEAT exporterar 81% av sina bilar och finns i mer än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574 100 bilar och satte med det ett nytt försäljningsrekord i företagets i historia..

SEAT-koncernen har fler än 15 000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Dessa anläggningar förenas av SEAT:CODE, mjukvaruutvecklingscentret i Barcelona.

SEAT planerar investeringar på 5 miljarder euro fram till 2025 i FoU-projekt för utveckling av nya modeller, ny utrustning och faciliteter. Företaget strävar efter att göra Martorell till en anläggning helt utan koldioxidutsläpp år 2050.