Guillermo Fadda, SEATs nya försäljningsdirektör för Europa
Fadda har varit en del av Volkswagen-koncernen sedan 1995 och senast i rollen som försäljnings- och marknadsdirektör på Volkswagen Group Argentina. Fadda kommer att leda SEATs europeiska försäljningsavdelning, i en nyskapad position för att öka företagets tillväxt i regionen

- I den nyskapade rollen kommer han att leda företagets europeiska försäljningsavdelning
- Fadda har mycket erfarenhet i branschen efter 25 år inom Volkswagen Group
- Han kommer närmast från Volkswagen Group Argentina där han axlade rollen som försäljnings- och marknadsdirektör
Martorell, Spanien 01/09/2020. Guillermo Fadda har utsetts till SEAT s nya försäljningsdirektör för den europeiska marknaden från och med 1 oktober. Fadda har varit en del av Volkswagen-koncernen sedan 1995 och senast i rollen som försäljnings- och marknadsdirektör på Volkswagen Group Argentina. Fadda kommer att leda SEATs europeiska försäljningsavdelning, i en nyskapad position för att öka företagets tillväxt i regionen, och kommer att rapportera till SEATs verkställande direktör för försäljning och marknadsföring, Wayne Griffiths.
Griffiths betonade att ”med utnämningen av Guillermo Fadda i denna nya position, strävar företaget efter att stärka sin utveckling i Europa. Under de senaste åren har SEAT och CUPRA varit de snabbast växande varumärkena och sedan 2015 har marknadsandelen ökat med mer än 30%. Jag är övertygad om att hans erfarenhet och bakgrund inom Volkswagen-koncernen kommer att bidra till ökad försäljning.”
Guillermo Fadda har en examen i företagsekonomi och en MBA från ESADE. Han har arbetat för Volkswagen-koncernen sedan 1995, då han tillträdde Audi i Spanien. År 2002 utnämndes han till marknadsdirektör för Audi i Spanien, en tjänst som han hade fram till 2006. Efter det ledde han marknadsföringen på AUDIItaly, och återvände sedan till AUDISpain 2009 för att tillträda tjänsten som försäljningsdirektör, därefter verkställande direktör från 2013, där han befäste varumärkets ledning på den spanska premiummarknaden. 2018 utsågs Fadda till Vice president för försäljning och marknadsföring på Volkswagen Group Argentina, en roll som innebar att leda försäljningen av Volkswagen (det ledande varumärket på den Argentinska marknaden), Volkswagen transportbilar, Audi, Ducati och Traton Group.
Nyckelord
Kontakter
Susanne KarlssonPR ansvarig
Tel:+46 (0)70 508 69 11susanne.karlsson@seat.seBilder
Dokument
Om
SEAT är det enda företaget som designer, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer fordon under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ täcker mobilitetsprodukter och -lösningar för staden. SEAT exporterar 81% av sina bilar och finns i mer än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574 100 bilar och satte med det ett nytt försäljningsrekord i företagets i historia..
SEAT-koncernen har fler än 15 000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Dessa anläggningar förenas av SEAT:CODE, mjukvaruutvecklingscentret i Barcelona.
SEAT planerar investeringar på 5 miljarder euro fram till 2025 i FoU-projekt för utveckling av nya modeller, ny utrustning och faciliteter. Företaget strävar efter att göra Martorell till en anläggning helt utan koldioxidutsläpp år 2050.
Följ SEAT Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige
SEAT och CUPRA - 2020, ett år av utmaningar och framgång12.1.2021 15:59:31 CET | Pressmeddelande
Trots betydande produktionsbortfall och dämpad försäljning i bilbranschen kan SEAT och CUPRA se tillbaka på ett framgångsrikt år. När den pandemidrabbade bilmarknaden minskade nybilsregistreringarna med 18% jmf med föregående år ökade SEAT och CUPRA sina marknadsandelar och intog en 10:e plats på svenska bilmarknaden.
Nya SEAT Leon utsedd till bästa bilköp i Europa 202115.12.2020 11:04:54 CET | Pressmeddelande
AUTOBESTs utmärkelse “Best Buy Car of Europe”, har blivit ett av de mest prestigefyllda i Europa sedan instiftandet 2001. SEATs stora investeringar i utvecklingen av helt nya SEAT Leon har uppmärksammats då juryn, bestående av 31 framstående motorjournalister, har utsett modellen till bästa bilköp i Europa 2021.
Full pott för nya SEAT Leon, fem stjärnor i Euro NCAPs striktare säkerhetstest9.12.2020 12:01:08 CET | Pressmeddelande
Euro NCAP utvärderar sina testmetoder vartannat år och årets uppgraderade tester är de striktaste någonsin. Nya SEAT Leon klarade de extremt krävande säkerhetstesterna med bravur och tog hem högsta betyg, fem stjärnor.
Säljstart för SEAT Tarraco e-HYBRID30.11.2020 21:42:05 CET | Pressmeddelande
SEAT fortsätter sin elbilsoffensiv med att elektrifiera sin stora SUV, SEAT Tarraco e-Hybrid. Med en elräckvidd på 49 km, därmed helt utsläppsfritt, och en total räckvidd på 730 km passar SEAT Tarraco e-Hybrid både privatpersonen så väl som tjänstebilsföraren. Säljstart hos de svenska återförsäljarna denna vecka och marknadslansering under första kvartalet 2021.
SEAT satsar 30 miljoner euro i banbrytande testcenter för drivlinor26.11.2020 15:08:59 CET | Pressmeddelande
SEAT har en progressiv investeringsplan med fokus på elektrifiering och har under de senaste åren investerat motsvarande drygt 300 miljoner kronor i att bygga upp södra Europas mest avancerade testcenter för drivlinor. Testcentret har hög kapacitet och dygnet runt genomförs tester på el-, hybrid, gas- och förbränningsmotorer från hela Volkswagen-koncernen.
Digital invigning av Skandinaviens första CUPRA/SEAT anläggning19.11.2020 11:48:06 CET | Pressmeddelande
SEAT som företag har idag två väldefinierad varumärken, CUPRA och SEAT. Båda varumärkena har sin egen varumärkesprofil, målgrupp och uttryckssätt och det ska även speglas hos företagets återförsäljare. Inom bara några dagar inviger MotorHalland sin nya CUPRA/SEAT anläggning, den första i Skandinavien som är byggd helt enligt varumärkenas koncept.
Premiär för SEATs första plug-in hybrid, SEAT Leon e-HYBRID18.11.2020 19:03:48 CET | Pressmeddelande
SEAT Leon har alltid varit en grundpelare i märkets modellutbud. Sedan lanseringen 1999, har mer än 2,3 miljoner exemplar sålts totalt. Den fjärde generationen av SEAT Leon erbjuder inte bara kraft, effektivitet, säkerhet och design på ny nivå, tack vare sin avancerade plug-in hybriddrivlina är det den mest kraftfulla och energisnåla modellen i utbudet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum