Guld för Ebba Årsjö i Superkombination

Ebba Årsjö är paralympisk mästare i alpin kombination. 21-åriga stjärnskottet har vunnit Svergies första alpina guld i ett vinterspel på 28 år. – Aa, det är så skönt! utbrister Ebba Årsjö efter guldåket.

Tredje gången gillt – ja så blev det för Ebba Årsjö som tog brons i det inledande störtloppet och en fjärdeplats i super-G. Nu fick svenskan åter kliva upp på pallen i Paralympics i Kina. I kombinationen kom det efterlängtade guldet.
– Aa, det är så skönt! säger Ebba Årsjö efter guldåket till SVT sport.

Två sekunder och 25 hundradelar, det var avståndet upp till guldet för Ebba Årsjö efter Super-G i superkombinationen.
Framför sig hade hon kinesiskan Zhang som vann guldet i just Super-G, bakom sig Frankrikens Marie Bochet.

Efter ett starkt säkert första åk väntade svenskans bästa gren – Slalom.
Då var det fullt ös på direkten från regerande världsmästaren och världscupvinnaren i slalom. Något annat alternativ fanns inte för Ebba som var tvungen att göra allt för att sätta press på hemmaåkaren. Och som hon gjorde det. Ebba Årsjö gick i mål med en ledning på -9.82 sekunder.
Kvar på start fanns Mengqiu Zhang men hon kunde inte mäta sig med Ebba Årsjö från Norrköping och Vemdalen.

Guldet till Ebba Årsjö, silver till Mengqiu Zhang, Kina, och brons till Kanadas Alana Ramsey.

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige. Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.

Uttalande från de nordiska olympiska kommittéerna, paralympiska kommittéerna och idrottsförbunden om den eskalerande ryska aggressionen i Ukraina23.9.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ovan nämnda organisationer har idag avslutat en nordisk konferens i Oslo, Norge. I samband med den nordiska idrottskonferensen har deltagarna särskilt diskuterat de pågående utspelen från olika internationella organisationer om att eventuellt låta ryska och belarusiska idrottare med delegater få delta i internationella tävlingar igen. Detta sker samtidigt som den ryska presidenten mobiliserar för ökad militär aggression mot Ukraina.