Guld, guld och silver till Sverige i VM-sprinten

Tove Alexandersson och Erik Rost tog guld. Magdalena Olsson silver. Sprintdagen under VM i skidorientering i Piteå bjöd på stora svenska framgångar: ”Detta är mitt femte raka VM-guld i sprint. Det känns hur bra som helst”, säger Alexandersson.
Tove Alexandersson och Erik Rost vann guld och Magdalena Olsson silver när VM-sprinten i skidorientering avgjordes i Piteå. Foto: Mårten Lång/Svenska Orienteringsförbundet Fri bild

Tove Alexandersson vann onsdagens långdistans med förkrossande marginal. I dag följde hon upp det med att ta sitt andra guld under VM i skidorientering i Piteå. Och just sprint är den distans där hon lyckats allra bäst i skidorientering.

2011 som var senaste gången som VM i skidorientering avgjordes i Sverige så vann junioren Tove Alexandersson sitt första seniorguld i just sprint.

I dag, i Piteå, tog hon sitt femte raka guld på just sprinten:

- När jag vann i Tänndalen 2011 var orienteringstekniken min största styrka. Sedan dess har jag blivit bättre och bättre fysiskt. Men sprint är speciellt, det är så små marginaler och du måste verkligen vara på hugget hela tiden för att inte göra misstag. Därför känns det så bra att jag lyckats vinna guld fem VM i rad just på sprint, säger Alexandersson som fick sällskap på pallen av Magdalena Olsson som slutade tvåa, knappa halvminuten från segern.

Olsson hade brons som bästa individuella VM-resultat sedan tidigare, nu putsade hon alltså detta:

- Jag är så himla glad att jag och Tove är etta och tvåa. Jag har gjort ett väldigt bra lopp, det enda strulet jag hade var att jag kraschade med en annan åkare. Jag tappade kanske tio sekunder på detta och blev lite stressad, så jag är glad att jag kunde hålla ihop åkningen även efter detta, säger Olsson.

Noterbart är att samtliga fem svenskor på damsidan körde in bland de 13 bästa.

På herrsidan bjöds det på stor dramatik. Erik Rost låg femma, 21 sekunder från ledning när en och en halv kilometer återstod av loppet. Men Rost svarade för en mäktig avslutning och tog sig hela vägen till guld. Ett guld som han delade med ryssen Sergey Gorlanov.

- Jag hade fantastiska skidor och dessutom hade jag disponerat loppet på ett bra sätt vilket innebar att jag kunde gå på hårt i sista backen, säger Rost som tog karriärens andra VM-guld. För två år sedan i Ryssland kom det på långdistansen. Nu var det alltså sprint:

- Det känns fantastiskt kul. Det är det här jag tränar för och lägger ner massor av tid på. Då känns det extra kul att få en sån här framgång, säger Rost.

Erik Blomgren blev nia, Martin Hammarberg elva och Linus Rapp sextonde.

I morgon är det vilodag i VM i skidorientering. På lördag fortsätter tävlandet med medeldistans, som avgörs i form av en masstart.

PITEÅ, VM i skidorientering, sprint:

Damer: 1) Tove Alexandersson, Sverige, 14.36, 2) Magdalena Olsson, do, +0.28, 3) Mariya Kechkina, Ryssland, +0.30.

Övriga svenska placeringar: 7) Hanna Eriksson, +1.18, 8) Linda Lindkvist, +1.29, 13) Evelina Wickbom, +1.50.

Herrar: 1) Erik Rost, Sverige och Sergey Gorlanov, Ryssland, 15.35, 3) Eduard Khrennikov, Ryssland, +0.09.

Övriga svenska placeringar: 9) Erik Blomgren, +0.57, 11) Martin Hammarberg, +1.01, 16) Linus Rapp, +1.27.