Guld och silver till Sverige i dubbel i bowling-EM

Josefin Hermansson och Victoria Johansson vinner EM-guld i dubbel. Cajsa Wegner och Jenny Wegner tar hem silvret efter att Hermansson/Johansson vunnit finalen med 490-408. – Jag har knappt förstått ännu att vi har vunnit men det känns helt fantastiskt, säger Victoria Johansson.
EM-guld till Victoria Johansson och Josefin Hermansson. Silver till Jenny Wegner och Cajsa Wegner.

Sverige fick med sig två lag till semifinal i dubbel bowling-EM efter att kvalet var färdigspelat tidigare idag. Josefin Hermansson och Victoria Johansson slutade på tredje plats i kvalet. Jenny Wegner och Cajsa Wegner fick kämpa hårt för att nå en semifinalplats och Jenny Wegner avslutade med nio strike i följd i den sjätte och avslutande serien. Det räckte till en fjärde plats med två poäng före Finland 2 och totalt 2477 poäng.

I semifinal fick Hermansson/Johansson ta sig an Emma Friant och Manon Grandsire från Frankrike. Svenskduon lyckades vinna med 391-362. I den andra semifinalen ställdes Wegner/Wegner mot Anti Juntunen och Peppi Konsteri från Finland 3. Det blev en jämn match som levde hela vägen till sista rutan. Systrarna Wegner var till sist strået vassare och vann med 459-447 poäng och det stod klart att det skulle bli en helsvensk final.

Väl i finalen var Team X-Caliburduon Victoria Johansson och Josefin Hermansson svårstoppade. Victoria Johansson slog 278 vilket är mästerskapets högsta serie hittills. Josefin Hermansson fick till 212 och totalt hade de 490 poäng mot Cajsa och Jenny Wegners 408 och firma Johansson/Hermansson fick ta emot guldmedaljerna.
– Det kändes mer avslappnat i finalen att få möta Cajsa och Jenny för då visste vi att vi hade ett guld säkrat till Sverige, säger Johansson som är glad att hon fick till spelet så bra i slutspelet.
– Spelet har varit lite gnetigt för mig tidigare i mästerskapet men jag tänkte bara att jag skulle gå in och göra mitt bästa och hade koll på mina fokuspunkter. Det kändes som att allt föll på plats i finalen.

Hon hyllas av sin dubbelkompis.
– Victoria gör ett fantastiskt jobb och lyfter lyfter sig när det behövs som mest. Vi spelar i samma klubb och trivs väldigt bra ihop, säger Josefin Hermansson som håller med om att det var en lugnare känsla med en helsvensk final.
– Det är självklart speciellt att möta ett svenskt lag men jag slappnade av mer och det blir ett angenämt problem när vi alla är lika hungriga på guldet.
– Det är riktigt kul att ta hem det och det känns lite som en revansch för mig efter bronset i singeln att gå hela vägen nu, säger Hermansson.

Jenny Wegner var trots finalförlusten nöjd med silvret.
– Det var häftigt att vi kunde spela upp oss så i slutet av kvalet och ta en slutspelsplats. När man är i en final vill man alltid vinna men det var så klara siffror och det var ingen tvekan om vilka som var starkast i finalen, säger Jenny Wegner.

Sverige har tagit sex medaljer efter två distanser av Europamästerskapet i Ålborg.

Imorgon inleds kvalet i 3-manna med de tre första serierna. Resterande tre serier samt slutspel genomförs på onsdag.

Sverige ställer upp med följande två lag:
Squad 1: Anna Andersson, Cajsa Wegner, Jenny Wegner,
Squad 2: Sandra Andersson, Josefin Hermansson, Victoria Johansson

Guldmedaljörerna Victoria Johansson och Josefin Hermansson.
Silvermedaljörerna Jenny Wegner och Cajsa Wegner.