Guld till Ebba Årsjö trots stora smärtor

Trots rejäla smärtor tog Ebba Årsjö ett bragdartat guld i den avslutande slalomen i Paralympics.

Ebba Årsjö tog guld i lördagens slalom. Det var hennes andra guld och tredje medalj på Paralympics i Peking. Foto: Karl Nilsson/Svenska Parasportförbundet

I gårdagens storslalom skadade hon knät när hon kraschade strax innan sista branten och det var länge mycket osäkert om det svenska medaljhoppet skulle starta lördagens slalom eller inte.

Beslutet att köra med ett extra knäskydd för att stabilisera kom efter morgonens friåk med dryga timmen till start.

Och inget – varken skadat knä eller konkurrenter – kunde stoppa den regerande världsmästaren och storfavotiten till guld Ebba Årsjö.

Med stora smärtor körde 21-åringen till sig en ledning i första åket på 2,78 sekunders mariginal till tvåan Mingqui Zhang från Kina – och ett bättre guldläge inför andra kunde Årsjö inte skaffat sig.

Ledningen förvaltade hon på bästa möjliga sätt.

Årsjö utökade ytterligare och vann till slut med hela 5,64 sekunder över flerfaldiga medaljören och hemmaåkaren Zhang.
– Jag trodde jag skulle få åka hem igår, det var så himla illa ända till i morse, så det är extra skönt, säger en känslofylld Årsjö till SVT efter guldåket.

Medaljen är Ebbas tredje varav andra guld i hennes första paralympiska vinterspel. Tidigare i veckan har hon vunnit brons i störtlopp och guld i superkombination.

Guldet här är Sveriges sjätte medalj i Paralympics och därmed det bästa vinterspelet på 20 år. Dessutom har Lag Petersson Dahl säkrat ytterligare en medalj i och med sin final mot Kina som spelas klockan 14.35 (07.35 svensk tid).

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige. Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.

Uttalande från de nordiska olympiska kommittéerna, paralympiska kommittéerna och idrottsförbunden om den eskalerande ryska aggressionen i Ukraina23.9.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ovan nämnda organisationer har idag avslutat en nordisk konferens i Oslo, Norge. I samband med den nordiska idrottskonferensen har deltagarna särskilt diskuterat de pågående utspelen från olika internationella organisationer om att eventuellt låta ryska och belarusiska idrottare med delegater få delta i internationella tävlingar igen. Detta sker samtidigt som den ryska presidenten mobiliserar för ökad militär aggression mot Ukraina.