Guld till Internationella Hotell- och restaurangskolan i Gymnasie-SM

Eleverna Julia Ganerud och Karolina Anurova-Prykhodko från Internationella Hotell- och restaurangskolan i Stockholm vann Guld i kategorin Servering när Gymnasie-SM avgjordes i Grythyttan i helgen.

Guld till Julia Ganerud och Karolina Anurova-Prykhodko från Internationella Hotell- och Restaurangskolan i Stockholm, här med sin lärare Carin Ingelsson

Gymnasie-SM är Sveriges äldsta och mest prestigefulla tävling för gymnasieelever som läser Hotell- och Turism och Restaurang- och livsmedelsprogrammen. Tävlingen arrangeras av Visita, branschorganisationen för den svenska besöksnäringen. I helgen tävlade elever från hela landet i Grythyttan i kategorierna Kök, Servering, Turism och Hotell.

Förutom guld i kategorin Servering så tog skolans lag med eleverna William Lundholm och Axel Bovallius hem bronsmedaljen i kategorin Kök.

- Vi är sjukt stolta på skolan och ser det som en stor framgång säger Petronella Odhner, rektor på Internationella Hotell- och Restaurangskolan i Stockholm. - Det är naturligtvis stort för eleverna att bli bäst i Sverige på det man utbildar sig till. Det ger dem självkänsla och en utmärkelse som är större än betyg. Vi har också några av landets främsta lärare inom respektive område som coachat eleverna till framgång, säger Petronella.

Hotell- och restaurangbranschen är en framtidsbransch i Sverige. De närmaste året räknar Visita med att upp till 50 000 nya jobb kommer att skapas. Gymnasie-SM är ett sätt för branschorganisationen att höja statusen för utbildningarna och att attrahera fler ungdomar till att söka sig till yrken inom besöksnäringen.

REKTOR INTERNATIONELLA HOTELL- OCH RESTAURANGSKOLAN
Petronella Odhner
petronella.odhner@restaurangskolan.se

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 17 300 medarbetare på våra drygt 655 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling.

Alla 179 300 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential.

Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Friskolor - en naturlig och viktig del av utbildningssystemet26.2.2020 10:36:46 CETNyheter

Friskolor har funnits i över 30 år. Idag går nära 400 000 barn och elever i en friskola och antalet ökar varje år. Över 73 000 lärare, 17 procent av lärarkåren, arbetar i en friskola. När Rebecca Roth ordförande i LR:s Studerandeförening vill att friskolor som drivs av aktiebolag ska läggas ner, bör hon ha i åtanke att ett sådant beslut skulle få stora konsekvenser för både lärare och elever.