Guld till Jansson och Silver under MTBO-VM i Falun

Solen lös inte bara över Faluns Lugnet under söndagens långdistans utan även över det svenska landslaget, som kammade hem två medaljer av ädlaste valör genom Marcus Jansson och Felix Silver.
En sprudlande glad Marcus Jansson efter att ha vunnit VM-guld. Fotograf: Mia Eronn.

Långdistansen, under den tredje dagen av JVM och VM i mountainbikeorientering, kördes i Faluns Lugnet. Herrarna hade en riktigt rysare till bana att ta sig an: 27,340 meter lång med en höjdskillnad på 1050 meter och med en av de avslutande kontrollerna förlagda till den notoriska mördarbacken.

Finländaren Samuel Pokala ledde länge loppet men i slutet kom det att kretsa kring dessa tre herrar: Krystof Bogar, Tjeckien, Andre Haga, Finland, och så Marcus Jansson, Garphyttans IF. Visserligen hade svensken ett försprång på drygt fyra minuter men skulle det räcka?

Men så dök han upp på krönet in mot mål, till hemmapublikens jubel, och med en segermarginal på +1.32 var världsmästartitel hans.

– Det är jättekul. Det var lite nervöst där på slutet när man passerade in på arenan. Jag hörde ingenting av vad de sa. Försökte väl inte lyssna heller.

– Däremot visste jag att jag hade ett bra lopp på gång. Startade sist och redan efter första långsträckan så var jag nästan ikapp några som startade före mig och det var ändå bra folk som startade runtikring, säger han.

VM-guldet i långdistans är Janssons första individuella VM-medalj. Han har sedan tidigare ett VM-silver i stafett från när Sverige kom tvåa 2018.

Runt en halvtimme tidigare hade Felix Silver, Gävle OK, redan satt guldprägel på tävlingsdagen genom att vinna JVM-guld, +3.29 minuter före finländaren Tatu Aaltonen.

– Kan inte vara nöjdare, säger Silver, som tidigare i veckan tog individuellt JVM-silver i medeldistans och sedan JVM-silver i stafetten tillsammans med Jon Hansson och Sverre Röjgård.

Malin Dunfors
Kommunikatör och reporter, Svenska Orienteringsförbundet
malin.dunfors@orientering.se

Efter två JVM-silver blev det JVM-guld för Felix Silver. Fotograf: Malin Dunfors.