Gunnar Ardelius blir ny generalsekreterare för Sveriges Museer

Gunnar Ardelius är utsedd till ny generalsekreterare för Sveriges Museer. Han kommer närmast från tjänsten som verksamhetschef för Ideell Kulturallians och efterträder tidigare generalsekreterare Jeanette Gustafsdotter, som utnämndes till kulturminister.
Gunnar Ardelius, tillträdande generalsekreterare Sveriges Museer.

– Vi är mycket glada och stolta över att ha rekryterat Gunnar Ardelius, säger Niklas Cserhalmi, ordförande Sveriges Museer.

– Gunnar är van vid att leda ett kansli i en paraplyorganisation som verkar genom sina starka medlemmar. Gunnar är en skicklig lobbyist som trivs i mediedebatter och han har bra nätverk i hela kultursektorn och likaså inom politiken. Sveriges Museers styrelse och kansli ser fram emot att arbeta ihop med Gunnar för att ytterligare stärka museernas position, säger Niklas Cserhalmi.

Gunnar Ardelius har en bakgrund som författare och PR-konsult, han har tidigare varit både ordförande och tf. förbundsdirektör för Sveriges författarförbund, varit ordförande för European Writers’ Council och 2:e vice ordförande i Klys. Han är utbildad i litterär gestaltning på Valand och har bland annat studerat på Biskops Arnö.

– Jag är mycket glad över att ta mig an uppdraget som generalsekreterare för Sveriges Museer. En spännande förlängning av mitt engagemang i frågor som rör politik, kultur och folkbildning. Sveriges Museer har en avgörande roll som kunskaps- och demokratibärare. Jag ser fram emot att stärka, samla och synliggöra museibranschen, säger Gunnar Ardelius, tillträdande generalsekreterare Sveriges Museer.

Gunnar Ardelius tillträder tjänsten 1 augusti 2022. Fram tills dess arbetar Maria B Olofsson som tf. generalsekreterare för organisationen.

Gunnar Ardelius, tillträdande generalsekreterare Sveriges Museer.