Gunnebo Slott och Trädgårdar och Lassalyckan vinner Årets Hållbarhetskliv

Idag delade Turistrådet Västsverige ut Årets Hållbarhetskliv för första gången. Priset gick till Gunnebo Slott och Trädgårdar och Lassalyckans fritidsanläggning/Ulricehamns kommun. Utmärkelsen går till en besöksnäringsverksamhet och ett kommunalt initiativ som belönas för sina insatser inom hållbar besöksnäring. Vinnarna hyllades i samband med årets Turistrådsdag, som arrangerades på biografen Bergakungen i Göteborg under torsdagen.

— Det känns väldigt kul att inför en stor del av Västsveriges besöksnäring dela ut den allra första ”Årets Hållbarhetskliv”-utmärkelsen till Gunnebo Slott och Trädgårdar och till Lassalyckan/Ulricehamns kommun – två otroligt fina representanter för hållbar västsvensk besöksnäring. Stort grattis till dessa två värdiga vinnare, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

— Vi tar emot Årets Hållbarhetskliv med stolthet och glädje, och som ett bevis på hur hårt arbete ger resultat. Stort tack till Turistrådet för stöttning och inspiration. Hållbarhetsklivet är ett bra styrmedel att översätta till våra egna hållbarhetsstrategier. Jag vill också tacka alla våra besökare, fantastiska kollegor samt Mölndals kommun för nomineringen. Tillsammans har visat att man kan nyttja kraften i en förändring till att göra något annorlunda i framtiden, säger Anki Sande, vd Gunnebo Slott och Trädgårdar.

—  Att vinna Årets Hållbarhetskliv är otroligt inspirerande för vårt fortsatta utvecklingsarbete kring Lassalyckan. Vi har haft en explosionsartad utveckling av området de senaste 10 åren, med arrangerandet av världscuptävlingar i längdskidåkning som topp. Samarbetet mellan företagarna, föreningarna och kommunen har varit en framgångsrik mix som vi nu ser resultatet av, säger Lars Runqvist, fritidschef Ulricehamns kommun.

Vinnarmotivering – Gunnebo Slott och Trädgårdar

”Här möts besökaren av en ljuvlig blandning av historia, trädgård och mat. En anrik verksamhet som tar ständiga steg framåt och samtidigt är ett föredöme i att bevara historien. Både långväga besökare och boende i området erbjuds upplevelser året om, oavsett om gästen är där för att ta del av den omfattande utbildningsverksamheten eller bara njuta av det som erbjuds. Ekologisk mat i säsong styrt av den egna trädgårdens skördar ger gästen fantastiska smakupplevelser. Det starka engagemanget för hållbarhet lyser rakt igenom hela verksamheten.”

Vinnarmotivering – Lassalyckan/Ulricehamns kommun

”Här möts besökaren av oöverträffade möjligheter att utöva olika fysiska aktiviteter året om. Kommunens långsiktiga och visionära satsning på området har skapat förutsättningar för såväl föreningar som entreprenörer att investera och bedriva verksamheter. Genom ständig dialog mellan kommunen, verksamheterna och allmänheten står utvecklingen aldrig still. Oavsett om besökaren är turist, vardagsmotionär eller elitidrottare levereras en upplevelse av högsta klass.

Om Hållbarhetsklivet/Årets Hållbarhetskliv

Årets Hållbarhetskliv är en del av Hållbarhetsklivet, Västsveriges gemensamma strategi för en hållbar besöksnäring. Gemensamt för de verksamheter och kommuner som ansluter sig är att man utgår från Hållbarhetsklivets fyra grundläggande principer i sin utveckling och marknadsföring av besöksnäringen.

1. Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt
  2. Bra för både boende och besökare
  3. Fler besökare när och där det inte är fullt
  4. Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter

I dagsläget har omkring närmare 40 kommuner och drygt 350 besöksnäringsverksamheter i Västsverige valt att ansluta sig till Hållbarhetsklivet. På webbplatsen Hållbarhetsklivet finns alla anslutna aktörer och initiativ samlade, däribland de två vinnarna.

Anki SandeVDGunnebo Slott och Trädgårdar

Tel:070-3132682

Lars RunqvistFritidschefUlricehamns kommun

Tel:076-6435227

Pressinbjudan: Årsmöte för Ett enat Bohuslän 8 mars7.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

På fredag den 8 mars är det dags för årsmöte inom Ett enat Bohuslän, en samverkan mellan kommuner, turistorganisationer och besöksnäringsföretag. På Ulkeröds Gård i Hedekas träffas kommunstyrelseordföranden, oppositionsråd, kommunchefer och turistchefer från samtliga kommuner i Bohuslän samt representanter för besöksnäringen och Turistrådet Västsverige. Media hälsas välkomna under hela eller delar av mötet.