Gustaf Larsson till Aftonbladet – växlar upp fokus på privatekonomi

Aftonbladet värvar Gustaf Larsson till rollen som ny redaktör för sektionen Min Ekonomi. Med en ny laguppställning växlar tidningen upp satsningen på privatekonomi. En satsning som redan visat mycket goda resultat i användarintäkter och när det gäller att locka både yngre läsare och fler kvinnor till Aftonbladet.

Aftonbladets satsning på privatekonomi, Min Ekonomi, tar nu nästa steg. Gustaf Larsson rekryteras som redaktör för satsningen. Här är nya ekonomiredaktionen, från vänster: Mira Micic, Gustaf Larsson, Ronja Mårtensson och Gustaf Tronarp.

Gustaf Larsson har tidigare varit featureredaktör på Metro och ekonomireporter på Svenska Dagbladet. Han har också en tidigare bakgrund på Aftonbladet. Nu blir han redaktör för Aftonbladets strategiska satsning på journalistik i segmentet privatekonomi. Min Ekonomi startade för ett år sedan, satsningen har vuxit snabbt, och är nu redo att ta nästa steg.

– Privatekonomi har traditionellt svårt att engagera kvinnor, just därför är jag extra stolt över att Min ekonomi når fler kvinnor än män och att målgruppen är relativt ung. Det gör att vi hittat en viktig roll i bruset och att vi når fram där våra konkurrenter inte gör det. Samtidigt ser vi att många fler än vi vågat hoppas på tycker det är värt att betala för innehållet, vilket stärker våra användarintäkter ytterligare,  säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet Labs.

52,5 procent av Min Ekonomis läsare är kvinnor, enligt Orvestos decembersiffror.

Nytt mål i år är att stärka närheten och dialogen med läsarna, bland annat genom återkommande expertchattar, men också med ett ökat fokus på video och podcast.

Med den nya laguppställning, och med Gustaf Larsson som redaktör, tar Aftonbladet nu nästa steg för att utveckla privatekonomi-journalistiken och dra fördel av kvällstidningens tonalitet.

Reportrarna Mira Micic, Gustaf Tronarp och Ronja Mårtensson får i uppdrag att utveckla innehållet med mer engagerande ekonomijournalistik, plånboksfrågor och nya tjänster.

–  Att testa nya grepp och ständigt utveckla journalistiken sitter i väggarna på Aftonbladet. Att nu få göra det på Min ekonomi tillsammans med kompetenta kollegor är otroligt inspirerande. Vi ska testa nytt, våga sticka ut och på den vägen leverera Sveriges bästa privatekonomiska journalistik till läsarna. Och vi ska göra ekonomijournalistik nära läsarna, säger Gustaf Larsson.

Lotta Folcker, redaktionschef Aftonbladet Labs. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Gustaf Larsson,  redaktör Min Ekonomi. Tel: 072-855 21 22. E-post: gustaf.larsson@aftonbladet.se

Mira MIcic.
Ronja Mårtensson.
Gustaf Larsson.
Gustaf Tronarp.

Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.

Prisjakt och Schibsted köper produkttestbolaget Advized11.2.2021 13:17:56 CETPressmeddelande

I maj förra året investerade Schibsted i Advized, en plattform för produkttester, recensioner och köpråd. Nu står det klart att mediekoncernen, för jämförelsetjänsten Prisjakts räkning, förvärvar samtliga andelar i bolaget. Advized har haft en fantastisk tillväxt sedan vår investering förra året. Det känns därför helt självklart att ta nästa steg och välkomna Advized till Prisjaktfamiljen, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.