Gustaf Westman släpper möbelkollektion med Halebop

Möbeldesignern Gustaf Westman lanserar en ny möbelkollektion som tagits fram i samarbete med mobiloperatören Halebop. I den nya kollektionen utforskar han det moderna hantverket genom nya material – och släpper samtidigt instruktioner för de som vill göra sina egna möbler. Projektet är en del av Halebop Creative Call, en plattform som ger unga kreatörer möjlighet att utveckla sitt skapande.

Kollektionen Colored Paper Objects. Foto Amanda Nilsson

Den nya möbelkollektionen Colored Paper Objects som består av en bänk, två speglar och en lampa, är tillverkad av återvunnet papper med hjälp av papier maché-teknik. Kollektionen är hantverksmässigt och småskaligt producerad för hand.

–  Mina idéer uppstår ofta i mötet mellan form och funktion. I det här projektet har jag fått möjligheten att utforska ett nytt material som är rätt otraditionellt inom möbelproduktion men samtidigt känns som en väldigt modern och tillgänglig hantverksform, säger Gustaf Westman.

Gustaf Westman är arkitektstudenten från Borås som hoppade av Chalmers för att satsa helhjärtat på möbeldesign. Sedan dess har han på kort tid blivit uppmärksammad både nationellt och internationellt för sin färgstarka design och lekfulla former. Tidigare i veckan tilldelades han Elle Deco Design Award 2021 i kategorin Årets blickfång.

Den nya möbelkollektionen Colored Paper Objects är handgjord i begränsad upplaga och finns därför inte till försäljning i större volym. Istället släpper Gustaf för första gången instruktioner för hur man går till väga för att göra möblerna, så att de som är intresserade kan göra sina egen Gustaf Westman-inspirerade design med hjälp av saker man har hemma. Instruktioner för hur man går tillväga kommer att finnas tillgängliga i Halebops kanaler.

Kollektionen är en del av Halebop Creative Call, ett initiativ där Halebop tillsammans med unga kreatörer utmanar traditionella arbetsprocesser. Projektet Colored Paper Objects är det sista som lanseras under 2020/2021 års upplaga av Creative Call, där även två andra kreatörer och ett kreativt kollektiv medverkat.

– Jag är långt ifrån ensam om att verkligen beundra Gustaf Westmans nytänkande design. Därför är det extra roligt att han genom Creative Call välkomnar oss in i sin värld och visar hur vi kan göra vår egen Gustaf Westman-inspirerade design. Det är något som kommer att välkomnas av många i dessa hemmasittartider, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.

Läs mer om kollektionen Colored Paper Objects och hur du kan göra dina egna Gustaf Westman-inspirerade möbler på halebop.se/gustafwestman från den 11 februari.

Julia Karlsson, julia.karlsson@obeyapr.se, 0730377522.

Gustaf Westman. Foto Amanda Nilsson
Delar av kollektionen Colored Paper Objects. Foto Amanda Nilsson
Delar av kollektionen Colored Paper Objects. Foto Amanda Nilsson

Ny kortfilm ska skapa samtal om mat och identitet9.12.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Det kreativa kollektivet Wulira Studio vill undersöka mat kopplat till identitet, framför allt bland minoritetssvenskar – vilket har resulterat i kortfilmen Fuck Your Fusion. Filmen lyfter bland annat fram hur minoriteters matkulturer ofta blir accepterade först när trendiga fusion-restauranger plockar upp dem. Fuck Your Fusion är en del av Halebop Creative Call, en plattform som ger unga kreatörer möjlighet att utveckla sitt skapande.