Gymnasieskola flyttar till Schwans villa

LBS Kreativa Gymnasiet i Trollhättan satsar på nya, större skollokaler. I januari 2022 flyttar elever och lärare till anrika Schwans villa i hjärtat av stan.
Historien möter framtiden när LBS elever flyttar in i Schwans villa i januari 2022. Bildrättigheter: Vimpelkullen Fastigheter AB

Skolans nya adress blir Österlånggatan 55, vid Klaffbron och Trollhätte kanal. Villa Schwan har stort kulturhistoriskt värde och renoveras nu varsamt för att anpassas efter skolans kreativa utbildningar.

– Jag är så glad över att kunna erbjuda Trestadregionens ungdomar en möjlighet att få studera i en oslagbar miljö i form av Schwans villa. Vi hoppas att det centrala och natursköna läget tillsammans med den kreativa miljö som LBS står för kommer att forma många av framtidens innovatörer och kreatörer, säger Fredrik Ohnesorge, rektor för LBS Kreativa Gymnasiet i Trollhättan.

Tack vare flytten kan LBS växa och ta emot fler elever, redan till hösten startar skolan därför två nya utbildningar - media-beteende och systemutvecking. På sikt räknar skolan med att ha upp till 300 elever.

– Vi är glada att LBS har valt denna fina byggnad som vi nu ska utveckla tillsammans med dem. Vi ser fram emot att få välkomna skolans elever till Schwans villa, säger Sofia Ekberg, fastighetsförvaltare på KB Rubanken.

Utbildningar för den växande spelindustrin

Dataspelsbranschen växer snabbt och röster har höjts för att klassa den som en svensk basindustri, då branschen omsätter lika mycket som järnmalms- och massaföretagen totalt. Spelindustrin lockar många elever som går på LBS Trollhättan, skolan har dock utbildningar inom även musikproduktion, media, foto och film.

De teknikelever som valt spelutveckling arbetar med större spelprojekt, från idé till färdig produkt. Utbildningen ger bland annat kunskaper i design och programmering. En annan utbildning som har ökat i popularitet det senaste året är skolans profil mot e-sport.

Teknikelever som väljer den nya utbildningen mot systemutveckling kommer få arbeta med det som sker bakom grafiken. De lär sig att arbeta i aktuella utvecklingsmiljöer och får även jobba med VR (virtual reality) och AR (augmented reality). Skolans målsättning är att ge eleverna kunskaper inom programmering som kommer att vara användbara i många framtida branscher.

– Alla LBS utbildningar ger behörighet för vidare studier på högskola. Med inriktningar inom foto, film, musikproduktion och spel finns det en tydlig koppling mellan skolan och det som eleverna brinner för, vilket är bra för studiemotivationen. Det tycker vi är viktigt, säger Fredrik Ohnesorge.

För mer information om LBS Trollhättan, kontakta rektor Fredrik Ohnesorge.

Om LBS Trollhättan

Idag finns LBS på Nohabgatan 17 i Trollhättan. Totalt går det cirka 180 elever på gymnasieskolan som erbjuder estetiska och tekniska utbildningar inom e-sport, foto & film, musikproduktion, spelgrafik, grafisk design samt spelutveckling.

LBS Kreativa Gymnasiet består av 18 skolor med fokus på kreativa branscher. Skolorna erbjuder högskoleförberedande utbildningar inom bland annat media, grafik, design, e-sport och spelutveckling. LBS Kreativa Gymnasiet finns i Borås, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköpig, Kungsbacka, Linköping, Lund, Kristianstad, Kungsbacka, Malmö, Nyköping, Stockholm, Trollhättan, Varberg, Växjö, Örebro.