Gymnasieskola vinner pris för sitt hållbarhetsarbete

Djurens Rätts pris Guldråttan delades i helgen ut till Globala gymnasiet i Stockholm. Gymnasieskolan prisas för sina djuretiska och hållbara val i skolmatsalen. ”Är förebilder för offentlig verksamhet.”

Köksteamet på Globala gymnasiet i Stockholm, årets vinnare av Djurens Rätts utmärkelse Guldråttan.

Sedan 1987 delar Djurens Rätt ut utmärkelsen Guldråttan. Utmärkelsen tilldelas någon eller några som har gjort en exceptionell insats för djuren under året. Årets Guldråtta delades ut i samband med mässan Vegovision som gick av stapeln på Münchenbryggeriet i helgen.

– Det här känns underbart kul. Lite oväntat var det, men också inspirerande att vi märks ”där ute”. För skolan betyder det att vi känner oss taggade att fortsätta vrida och vända på hur man kan förändra och förbättra tanken om skolmat i allmänhet och vego i synnerhet. För mig personligen innebär det att alla år av slit inte gått folk förbi, säger Magnus Naess, kock på Globala gymnasiet.

Det serveras omkring 3 miljoner måltider, varje dag, i skola, vård och omsorg. Fler och fler organisationer, skolor och sjukhus ställer om till mer vegetarisk mat. Globala gymnasiet har gått i bräschen genom att de har vego som huvudalternativ och många elever väljer skolan just på grund av detta. Magnus Naess som är i startgroparna för en föreläsningsturné med den nya kokboken ”Vegolyftet”, som inriktar sig just på skolkök, menar att det inte behöver vara svårt att byta till vego som norm.

– Vi behöver förändra vår syn på vegomat i offentlig miljö och skola. Det händer mycket nu och fler upptäcker att vegomaten inte bara är miljövänligare och fräschare att jobba med professionellt, utan att det också är spännande och kan vara himmelskt god. Vegetariskt och vegan har gått från nischad specialkost till att ta upp alltmer av menyn i flera skolor men i samma stund agerar en del kommuner helt tvärtom, och tillgodoser inte vegankost till någon. Till dem kan vi bara säga: ”Det är ju inte svårt alls. Vad är problemet? Kan vi, kan alla!” säger, Magnus Naess.

Motivering Guldråttan 2018

Årets Guldråtta är vardagshjältar i ordets rätta bemärkelse. Varje dag har de serverat mer hållbara och djuretiska måltider till sina elever och gått i bräschen för att bryta mot köttnormen. Globala gymnasiet är en stor källa till inspiration för annan kommunal och offentlig verksamhet. De visar att förändring sker tallrik för tallrik.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.