Hägring för ny het teknik till byggbranschen

Start-up bolaget Bjorkstrom Robotics med säte på Ideon Innovation lanserar inom kort sin egenutvecklade och smått revolutionerande teknik för AR-glasögon vilken kommer förändra hur man ”ser på” och arbetar med byggprojekt framöver.

Grundaren Kristofer Björkström som har ett förflutet från Sony Mobile har tillsammans med sitt lilla effektiva team på totalt sju personer, varav majoritet på deltid, utvecklat tekniken bakom denna nyskapande produkt som fått namnet Hägring. Hägring består av ett par glasögon i vilka arkitektritningar laddas upp för att beskådas utvändigt och invändigt i 3D – samtidigt som verkligheten syns i bakgrunden. Tekniken är ett exempel på det som kallas augumented reality, AR och dessa glasögon gör det möjligt att demonstrera en bostad eller ett kontor i sin verkliga miljö och storlek – innan det har byggts. Hägring möjliggör till exempel för en spekulant att kan gå runt på tomten och titta in genom fönstret och/eller att kliva in i huset för att se hur det planerade hemmet eller kontoret kommer att bli.

– Hägring kommer förhoppningsvis bli ett mycket användbart och populärt verktyg för såväl arkitekter, projektörer och landskapsarkitekter som för mäklare och privatpersoner. Att se är att förstå och vår lösning kommer underlätta för alla parter samt bidra till bättre kommunikation och en smidigare byggprocess. Det berättar vd:n och grundaren Kristofer Björkström.

Bjorkstrom Robotics köper in de glasögon som finns tillgängliga på marknaden och är bäst för sina ändamål för att sedan kombinera med flera olika hårdvarukomponenter. Bolagets unika mjukvara gör sedan att glasögonen kan laddas med olika fastighets- och husmodeller.

– Bjorkstrom Robotics är ytterligare ett i raden av exempel på innovativa teknikdrivna företag som valt Ideon som sin bas. Jag tror att vi har en stark möjlighet att vara med och forma framtidens smarta tjänster inom flera branscher. Det säger Mia Rolf, verksamhetschef för IDEON.

Under de kommande veckorna ska en prototyp demonstreras för flera etablerade byggentreprenörer och hustillverkare, Och i början av nästa år så räknar Kristofer Björkström med att en färdig produkt kan vara ute på marknaden. Projektet har hittills backats upp med drygt 200 000 kronor från Almi och Vinnova.

För mer information och pressbilder kontakta:

Mia Rolf, Verksamhetschef IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.