Hägring för ny het teknik till byggbranschen

Start-up bolaget Bjorkstrom Robotics med säte på Ideon Innovation lanserar inom kort sin egenutvecklade och smått revolutionerande teknik för AR-glasögon vilken kommer förändra hur man ”ser på” och arbetar med byggprojekt framöver.

Grundaren Kristofer Björkström som har ett förflutet från Sony Mobile har tillsammans med sitt lilla effektiva team på totalt sju personer, varav majoritet på deltid, utvecklat tekniken bakom denna nyskapande produkt som fått namnet Hägring. Hägring består av ett par glasögon i vilka arkitektritningar laddas upp för att beskådas utvändigt och invändigt i 3D – samtidigt som verkligheten syns i bakgrunden. Tekniken är ett exempel på det som kallas augumented reality, AR och dessa glasögon gör det möjligt att demonstrera en bostad eller ett kontor i sin verkliga miljö och storlek – innan det har byggts. Hägring möjliggör till exempel för en spekulant att kan gå runt på tomten och titta in genom fönstret och/eller att kliva in i huset för att se hur det planerade hemmet eller kontoret kommer att bli.

– Hägring kommer förhoppningsvis bli ett mycket användbart och populärt verktyg för såväl arkitekter, projektörer och landskapsarkitekter som för mäklare och privatpersoner. Att se är att förstå och vår lösning kommer underlätta för alla parter samt bidra till bättre kommunikation och en smidigare byggprocess. Det berättar vd:n och grundaren Kristofer Björkström.

Bjorkstrom Robotics köper in de glasögon som finns tillgängliga på marknaden och är bäst för sina ändamål för att sedan kombinera med flera olika hårdvarukomponenter. Bolagets unika mjukvara gör sedan att glasögonen kan laddas med olika fastighets- och husmodeller.

– Bjorkstrom Robotics är ytterligare ett i raden av exempel på innovativa teknikdrivna företag som valt Ideon som sin bas. Jag tror att vi har en stark möjlighet att vara med och forma framtidens smarta tjänster inom flera branscher. Det säger Mia Rolf, verksamhetschef för IDEON.

Under de kommande veckorna ska en prototyp demonstreras för flera etablerade byggentreprenörer och hustillverkare, Och i början av nästa år så räknar Kristofer Björkström med att en färdig produkt kan vara ute på marknaden. Projektet har hittills backats upp med drygt 200 000 kronor från Almi och Vinnova.

För mer information och pressbilder kontakta:

Mia Rolf, Verksamhetschef IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CETPressmeddelande

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.