Hägring för ny het teknik till byggbranschen

Start-up bolaget Bjorkstrom Robotics med säte på Ideon Innovation lanserar inom kort sin egenutvecklade och smått revolutionerande teknik för AR-glasögon vilken kommer förändra hur man ”ser på” och arbetar med byggprojekt framöver.

Grundaren Kristofer Björkström som har ett förflutet från Sony Mobile har tillsammans med sitt lilla effektiva team på totalt sju personer, varav majoritet på deltid, utvecklat tekniken bakom denna nyskapande produkt som fått namnet Hägring. Hägring består av ett par glasögon i vilka arkitektritningar laddas upp för att beskådas utvändigt och invändigt i 3D – samtidigt som verkligheten syns i bakgrunden. Tekniken är ett exempel på det som kallas augumented reality, AR och dessa glasögon gör det möjligt att demonstrera en bostad eller ett kontor i sin verkliga miljö och storlek – innan det har byggts. Hägring möjliggör till exempel för en spekulant att kan gå runt på tomten och titta in genom fönstret och/eller att kliva in i huset för att se hur det planerade hemmet eller kontoret kommer att bli.

– Hägring kommer förhoppningsvis bli ett mycket användbart och populärt verktyg för såväl arkitekter, projektörer och landskapsarkitekter som för mäklare och privatpersoner. Att se är att förstå och vår lösning kommer underlätta för alla parter samt bidra till bättre kommunikation och en smidigare byggprocess. Det berättar vd:n och grundaren Kristofer Björkström.

Bjorkstrom Robotics köper in de glasögon som finns tillgängliga på marknaden och är bäst för sina ändamål för att sedan kombinera med flera olika hårdvarukomponenter. Bolagets unika mjukvara gör sedan att glasögonen kan laddas med olika fastighets- och husmodeller.

– Bjorkstrom Robotics är ytterligare ett i raden av exempel på innovativa teknikdrivna företag som valt Ideon som sin bas. Jag tror att vi har en stark möjlighet att vara med och forma framtidens smarta tjänster inom flera branscher. Det säger Mia Rolf, verksamhetschef för IDEON.

Under de kommande veckorna ska en prototyp demonstreras för flera etablerade byggentreprenörer och hustillverkare, Och i början av nästa år så räknar Kristofer Björkström med att en färdig produkt kan vara ute på marknaden. Projektet har hittills backats upp med drygt 200 000 kronor från Almi och Vinnova.

För mer information och pressbilder kontakta:

Mia Rolf, Verksamhetschef IDEON 0709-100 111, mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.