Hahtovirta leder Schibsteds storsatsning på ökade användarintäkter
Schibsteds mediehus, med bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet, har sett en kraftig tillväxt i användarintäkter de senaste åren. Idag har News Media-divisionen totalt 1,6 miljoner prenumeranter och en digitalt lönsam position i både Sverige och Norge.
– Vi tror på fortsatt stark tillväxt i prenumerationsaffären i Sverige framåt och ser nya möjligheter öppna sig, därför växlar vi nu upp och accelererar den digitala transformationen. Med den nya svenska organisationen kommer vi att bli ännu mer kund- och marknadsorienterade, säger Tor Jacobsen, chef för användarbetalning och produktutveckling i Schibsted News Media.
Schibsted har haft stor framgång med den gemensamma annonsorganisationen Schibsted Marketing Services. Nu samlar koncernen också kraften runt kunden och användaren i en ny organisation på tvärs Sverige och Norge, kallad Schibsted Product & Consumer.
– Det gör att vi blir starkare, kan agera snabbare och komma närmare våra kunder. Vi kan skapa en bättre kundupplevelse som stärker relationen, säger Tor Jacobsen.
Den nya organisationen Product & Consumer kommer i högre grad än idag att dra nytta av de ekosystem som finns på respektive marknad i Sverige och Norge, både vad gäller mediehusen och tjänster som Podme och Wellobe. Karl Hahtovirta blir chef för den svenska affären med uppdrag att utveckla prenumerationsintäkterna. Han kommer närmast från rollen som kommersiell chef på Aftonbladet.
– Jag ser otroligt mycket fram emot att få in Karl Hahtovirta i den här rollen, jag känner honom som väldigt stark, både strategiskt och kommersiellt. Han kommer att arbeta brett internt, men också agera externt för att stärka Schibsteds prenumerationsaffär i Sverige tillsammans med partners och nya initiativ. Med det här upplägget ser vi stora möjligheter och en väldigt spännande utveckling framåt, säger Tor Jacobsen.
Karl Hahtovirta börjar det nya jobbet omedelbart.
– Jag ser att vi har enorma möjligheter på den svenska marknaden de kommande åren. Vi har ett fantastiskt utgångsläge med alla våra starka varumärken och våra lojala läsare och lyssnare, men det är också en styrka att vi har har flera år av stark tillväxt bakom oss när vi nu växlar upp. Att vi organiserar oss på ett sätt som gör att vi kan jobba än mer marknads- och användarfokuserat bäddar för stark fortsatt tillväxt och att fler kan få tillgång till vår journalistik, säger Karl Hahtovirta.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karl Hahtovirta, Director of Subscriptions, Sverige. Telefon: 070-685 30 86. E-post: karl.hahtovirta@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6 000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum